Νέο πλαίσιο λειτουργίας στους βρεφονηπιακούς σταθμούς- Η υφυπουργός Δόμνα Μιχαηλίδου αναλύει στο Healthstories.gr που στοχεύει η προσχολική αγωγή των παιδιών έως 4 ετών

Αργυρώ Μαυρούλη

Ενιαίο τρόπο διδασκαλίας με συγκεκριμένο πρόγραμμα προσχολικής αγωγής θα
παρακολουθούν πλέον τα παιδιά ηλικίας έως 4 ετών στους βρεφονηπιακούς σταθμούς της
χώρας από το νέο έτος.

Έως το τέλος Ιουλίου, θα βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση το κείμενο-πρόταση που συνέγραψαν οι επιστήμονες της ομάδας εργασίας του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων με την υποστήριξη της ερευνητικής ομάδας της διαΝΕΟσις, με το νέο για την προσχολική αγωγή των παιδιών 0-4 στην Ελλάδα.

Είναι η πρώτη φορά που το υπουργείο Εργασίας ξεκινά δημόσιο διάλογο για τη σημασία και το περιεχόμενο της προσχολικής αγωγής.

Η αρμόδια υφυπουργός Πρόνοιας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης Δόμνα Μιχαηλίδου
επισημαίνει στο “Healthstories.gr ” ότι: «Η Πολιτεία για πρώτη φορά εστιάζει στο περιεχόμενο της προσχολικής αγωγής, δηλαδή σε όλα όσα μαθαίνουν τα παιδιά και στο πρόγραμμα των ημερήσιων δραστηριοτήτων τους εισάγοντας το πρόγραμμα «Κυψέλη».

Πρόκειται για μία ιδιαίτερα σημαντική μεταρρύθμιση αν σκεφτούμε πως μέχρι σήμερα το
Κράτος έθετε προδιαγραφές μόνο για το κτιριακό ζήτημα και τη στελέχωση των
βρεφονηπιακών σταθμών.

Η πρότασή μας είναι καρπός συνεργασίας του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών
Υποθέσεων και του ερευνητικού κέντρου ΔιαΝΕΟσις. Το πρόγραμμα «Κυψέλη» είναι
βασισμένο σε επιτυχημένα μοντέλα του εξωτερικού και αξιοποιεί τη διεθνή βιβλιογραφία
και όλες τις σύγχρονες παιδαγωγικές μεθόδους».

Σύμφωνα με την κα Μιχαηλίδου, στόχος του νέου πλαισίου λειτουργίας των
βρεφονηπιακών σταθμών είναι το δομημένο και μη παιχνίδι, η επαφή με τη φύση, η
αφήγηση, η μουσική και η τεχνολογία να γίνουν το μέσο με το οποίο το παιδί θα μαθαίνει
τον κόσμο, τον εαυτό του, θα αναπτύσσει δεξιότητες και θα έρχεται σε επαφή με την
κοινωνία.

«Ένα επιπλέον όφελος όμως είναι η χρήση ειδικών tests τα οποία θα βοηθήσουν γονείς και
παιδαγωγούς να εντοπίσουν πρώιμα τυχόν μαθησιακές δυσκολίες, αναπηρίες ή άλλες
διαταραχές. Έτσι κανένα παιδί δεν θα τίθεται στο περιθώριο, ούτε θα μένει πίσω,
ανεξαρτήτως του κοινωνικού ή οικονομικού πλαισίου των γονιών του.

Το νέο πλαίσιο των βρεφονηπιακών είναι μία μεταρρύθμιση με έντονο κοινωνικό χαρακτήρα,» τονίζει η υφυπουργός Πρόνοιας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης στο “Healthstories.gr ”.

Συνολικά επιδιώκεται όλα τα παιδιά, ανεξαρτήτως σταθμού, περιοχής και κοινωνικοοικονομικού υποβάθρου να λαμβάνουν τις απαραίτητες για την ηλικία τους
παροχές, γνώσεις και ερεθίσματα. Με αυτό τον τρόπο θα εξασφαλιστεί και υποστηριχθεί η
σωστή γνωστική, συναισθηματική και κινητική ανάπτυξή τους, κρίσιμη για το ενήλικο
μέλλον τους και σημαντικός παράγοντας πρόληψης ανισοτήτων. Ταυτόχρονα θα καθιερωθεί κάτι ιδιαίτερα σημαντικό που σήμερα απουσιάζει.

Ο υποχρεωτικός και τακτικός έλεγχος των παιδιών προκειμένου να επιτευχθεί πρώιμη διάγνωση και έγκαιρη παρέμβαση σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες αλλά και
νευρολογικά προβλήματα όπως ο αυτισμός και θα ενθαρρυνθεί η ενημέρωση και η
συμμετοχή των γονέων στην παιδαγωγική διαδικασία μέσω τακτικών συναντήσεων και
προτάσεων δημιουργικής ενασχόλησης παιδαγωγών, γονέων και παιδιών.

Τα δεδομένα που υπάρχουν παγκοσμίως, τόσο στην έρευνα όσο και σε εφαρμοσμένα
πλαίσια, επιβεβαιώνουν ότι η προσχολική αγωγή είναι η βάση για τη θεμελίωση
οποιασδήποτε μαθησιακής διεργασίας η οποία δομείται ακούσια ή εκούσια από τη
γέννηση μέχρι και τα 6 χρόνια.

Αναλυτικότερα στο πλαίσιο «Κυψέλη»:

• Συμπεριλαμβάνονται συγκεκριμένες παιδαγωγικές πρακτικές με σκοπό να προωθήσουν
την παιδική ανάπτυξη σε όλους τους τομείς της, συμπεριλαμβανομένης της γνωστικής, γλωσσικής, κοινωνικό-συναισθηματικής, σωματικής και κινητικής ανάπτυξης.

• Ορίζονται οι αξίες, οι πτυχές, οι παιδαγωγικές πρακτικές και οι διαδρομές που μπορούν
να προσδιορίσουν μία σύγχρονη, ενοποιημένη και δυναμική εκδοχή της προσχολικής
εκπαίδευσης, ως θεμέλιο της ανάπτυξης του ανθρώπου.

• Προωθείται η αναγκαιότητα της διαρκούς εκπαίδευσης των παιδαγωγών, ως μέρος της
προσωπικής και επαγγελματικής ανάπτυξης. Παράλληλα, προτείνεται ένα σχήμα
συνεχιζόμενης εκπαίδευσης που μπορεί να ευθυγραμμίσει τους επαγγελματίες του χώρου
με τις σύγχρονες παγκόσμιες τάσεις στην προσχολική αγωγή.

• Προωθείται η αξία της διεπιστημονικής συνέργειας με ειδικούς υγείας και ψυχικής υγείας
καθώς και με θεραπευτές, έτσι ώστε να είναι εφικτή η έγκαιρη διάγνωση αναπτυξιακών
ιδιαιτεροτήτων και ο σχεδιασμός πρώιμης παρέμβασης.

• Προωθείται η αναγκαιότητα συνεργασίας με τους γονείς και προτείνεται η διαρκής
επιμόρφωση και υποστήριξή τους μέσα από την επαφή με το πλαίσιο προσχολικής αγωγής.

• Προτείνεται η δημιουργία ενός συντονιστικού-συμβουλευτικού ρόλου του/της μέντορα,
με σκοπό την υποστήριξη της παιδαγωγικής πράξης.

• Προτείνονται νομοθετικές αλλαγές και παιδαγωγικές πρακτικές που υποστηρίζουν τους
ρόλους της φροντίδας και της εκπαίδευσης, όπως η αναλογία παιδιών-παιδαγωγών, το
ωρολόγιο πρόγραμμα ανά ηλικιακή ομάδα και το παιχνίδι σε εξωτερικούς χώρους.

• Προτείνεται μια νέα, ευέλικτη δομή, το Εθνικό Συμβούλιο Προσχολικής Αγωγής και
Διαπαιδαγώγησης, ως μέρος της υπάρχουσας διοικητικής δομής για την προσχολική αγωγή.
Δημιουργείται έτσι ένα πλαίσιο προσχολικής αγωγής που συμπεριλαμβάνει συγκεκριμένα
προγράμματα, υλικά και προτάσεις με στόχο την αξιοποίησή τους σε καθημερινό επίπεδο,
ανεξάρτητα από το είδος του φορέα προσχολικής αγωγής και των πόρων που διαθέτει.

Διαβάστε επίσης 

Φόρουμ Δελφών Μιχαηλίδου: Οι βρεφονηπιακοί σταθμοί αλλάζουν

Επίδομα αναδοχής έως 1.200 ευρώ – Τι πρέπει να κάνουν οι ενδιαφερόμενοι

Race for Autism- Αθλούμαστε για την γνωστοποίηση του αυτισμού

Δείτε Ακόμη

Έχετε κάποιο σχόλιο;

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Με την υποβολή του σχολίου σας αυτόματα συμφωνείτε με τους Γενικούς Κανόνες Σχολιασμού Άρθρων τους οποίους μπορείτε να διαβάσετε εδώ.