Μια δύσκολη σχολική χρονιά ξεκινά για τα παιδιά με αναπηρίες και μαθησιακές δυσκολίες. Ελλείψεις σε προσωπικό, καθώς παρά τις αυξημένες προσλήψεις τα τεράστια κενά δεν μπορούν να καλυφθούν, υποχρηματοδότηση, αντιεπιστημονικά αναλυτικά προγράμματα…
“Σε αυτές τις συνθήκες θα κληθούμε ως γονείς και κηδεμόνες να τα βγάλουμε πέρα αλλά πολύ περισσότερο τα παιδιά μας”, αναφέρει ο Ενιαίος Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων ΑΜΕΑ Αττικής και Νήσων. “Το πρωί στο ειδικό ή το γενικό σχολείο με τα χίλια προβλήματα και το απόγευμα να τρέχουμε από κέντρο σε κέντρο για τις διάφορες θεραπείες, επειδή δεν καλύπτονται στο σχολείο. Και η βενζίνη για τη μεταφορά των παιδιών μας το απόγευμα ή και το πρωί, λόγω των ανεπαρκειών στο σύστημα μεταφοράς, στα ύψη, ενώ αναγκαζόμαστε να πληρώνουμε και για τις θεραπείες”.
Ο Σύλλογος αναφέρει αναλυτικά σε ανακοίνωσή του σχετικά με τις δυσκολίες των παιδιών με αναπηρίες και μαθησιακές δυσκολίες:
“Με αυτά τα προβλήματα στην ειδική αγωγή και ιδιαίτερα στα δημόσια ειδικά σχολεία ξεκινάει μια ακόμη χρονιά, με ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς, σε επιστημονικό, βοηθητικό αλλά και νοσηλευτικό προσωπικό. Προσωπικό απαραίτητο για τη στήριξη των παιδιών με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις, όπως παιδιά με διαβήτη αλλά και του γενικού μαθητικού πληθυσμού, ειδικά μέσα σε συνθήκες πανδημίας.
Ξεπερνάει κάθε λογική η εγκύκλιος του Υπουργείου Παιδείας για την παράλληλη στήριξη που εκδόθηκε στις 15 Ιουνίου σύμφωνα με την οποία, ένας μαθητής δεν δικαιούται να έχει ταυτόχρονα ειδικό εκπαιδευτικό για παράλληλη στήριξη και νοσηλευτή. Έτσι για παράδειγμα σε ένα παιδί με αυτισμό ή Δ.Ε.Π.Υ, που ταυτόχρονα έχει και διαβήτη τύπου 1 θα πρέπει ο γονιός με δική του ευθύνη και χωρίς κανένα επιστημονικό κριτήριο να διαλέξει αν θα αιτηθεί ειδικό παιδαγωγό ή νοσηλευτή. Την ίδια στιγμή απαραίτητο είναι και άλλο προσωπικό στα γενικά σχολεία όπως οι κοινωνικοί λειτουργοί, ψυχολόγοι αλλά και εργοθεραπευτές και λογοθεραπευτές. Πού τέτοιες πολυτέλειες θα πει κανείς…
Με τις μεταφορές να βρίσκονται στα χέρια των ιδιωτών, που μέσω της παράτασης των συμβάσεων πολλά παιδιά πετιούνται εκτός δρομολογίων και πολλά άλλα καταταλαιπωρούνται με δρομολόγια που περνάνε μακριά από τα σπίτια τους και κρατούν για ώρες, με συνοδούς χωρίς ειδίκευση που μπορεί να αλλάζουν από μέρα σε μέρα. Το υπουργείο και οι περιφέρειες της χώρας κωφεύουν στις καταγγελίες μας ότι με αυτό το ιδιωτικοποιημένο σύστημα μεταφοράς πολλά παιδιά εγγράφονται και δεν πάνε ποτέ στο σχολείο ενώ άλλα αποκλείονται από τους ίδιους τους επιχειρηματίες επειδή λέει «δεν μπορούν να μεταφέρουν τέτοια παιδιά με τέτοια προβλήματα (επιθετικότητα κ. λπ.)». Λες και αν δεν είχαν ειδικά προβλήματα θα πήγαιναν σε ειδικό σχολείο.
Επικίνδυνα κτίρια για τα παιδιά με αναπηρίες
Ένα άλλο ζήτημα που βασανίζει τους γονείς είναι ότι μέρος των κτηριακών εγκαταστάσεων είναι ακατάλληλα ως και επικίνδυνα για παιδιά με αναπηρίες όπως της ΕΛΕΠΑΠ στην Αθήνα, το 10ο, το 6ο αλλά και το ΕΕΕΕΚ της Μυτιλήνης, του Ηρακλείου Κρήτης, της Ανατολικής Θεσσαλονίκης. Ειδικά σχολεία στην πλειοψηφία τους υπεράριθμα, λιγότερα σε σχέση με τις ανάγκες και την ίδια στιγμή κάποια να παραμένουν στα χαρτιά, ΕΕΕΕΚ Αθηνών, Περιστερίου κ.λπ. Καταγγελίες που κάναμε ως σύλλογος και ενώ αναγνωριζόταν η ορθότητά τους, δήμοι όπως της Αθήνας δεν πήραν κανένα μέτρο ενώ το υπουργείο Παιδείας απαντούσε άλλα λόγια ν’ αγαπιόμαστε…
Υποχρηματοδότηση για τα σχολεία
Η χρόνια υποχρηματοδότηση των σχολικών επιτροπών των ειδικών σχολείων αλλά και των γενικών μπροστά στον χειμώνα του 2022-2023 αποκτά τραγικές διαστάσεις. Ο κίνδυνος να παγώσουν τα παιδιά μας υπαρκτός. Αλλά το ίδιο επικίνδυνο είναι να κληθούμε εμείς οι γονείς να πληρώσουμε για τη θέρμανση ή να δεχτούμε τη μείωση των ωρών αλλά και των ημερών ακόμα εκπαίδευσης των παιδιών μας όπως ακούγεται.
Ο Ενιαίος Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων ΑΜΕΑ Αττικής και Νήσων ζητά για τα παιδιά με αναπηρίες και μαθησιακές δυσκολίες:
- Να παρθούν εδώ και τώρα όλα τα αναγκαία μέτρα ούτως ώστε να ανοίξουν κανονικά από την πρώτη μέρα όλα τα ειδικά σχολεία και τα τμήματα ένταξης.
- Εξασφάλιση όλων των αναγκαίων πιστώσεων στις σχολικές επιτροπές με βάση την ιδιαιτερότητα των ειδικών σχολείων και της δυσκολία του χειμώνα που έρχεται. Κάλυψη 100% όλων των λογαριασμών για ρεύμα, φυσικό αέριο, νερό χωρίς επιβάρυνση των γονιών και χωρίς μειώσεις στη λειτουργία της θέρμανσης, των ωρών και ημερών διδασκαλίας.
- Να διοριστεί τώρα όλο το απαραίτητο προσωπικό, με μονιμοποίηση εδώ και τώρα όλων των αναπληρωτών και των συμβασιούχων. Δημόσιες δομές πρώιμης διάγνωσης και έγκαιρης παρέμβασης, υψηλής ποιότητας εκπαίδευσης και αποκατάστασης των παιδιών μας.
- Όχι στη ρατσιστική εξαίρεση των μαθητών των ειδικών σχολείων από τα δωρεάν σχολικά γεύματα. Να εξασφαλιστούν τώρα σχολικά γεύματα για όλα τα παιδιά των ειδικών σχολείων εξασφαλίζοντας τα ανάλογα μέσα και το ανάλογο προσωπικό.
- Δημόσιο και δωρεάν, σύστημα μεταφοράς με ασφαλή μέσα, με μόνιμο και ειδικευμένο προσωπικό για τη μεταφορά των παιδιών με αναπηρία από και προς τα ειδικά σχολεία.
- Να γίνει πλήρης αντισεισμικός έλεγχος σε όλα τα ειδικά σχολεία, να κτιστούν καινούρια για να μπορέσουν να αντικατασταθούν αυτά με παλιές κτηριακές εγκαταστάσεις που έχουν χτιστεί πριν το σημερινό αντισεισμικό κανονισμό. Να χτιστούν εκείνα τα σχολεία που ενώ έχουν εγκριθεί, παραμένουν στα χαρτιά, ΕΕΕΕΚ Αθήνας, Περιστερίου κλπ.
- Να βρεθούν τώρα κτήρια, που με τις κατάλληλες παρεμβάσεις να μεταφερθούν και να λειτουργήσουν προσωρινά εκεί με ασφάλεια τα σχολεία που στεγάζονται σε επικίνδυνα κτήρια, όπως της ΕΛΕΠΑΠ, της Μυτιλήνης και του Ηρακλείου μέχρι να φτιαχτούν καινούργιες εγκαταστάσεις γι’ αυτά.
- Δωρεάν θεραπείες για όλα τα παιδιά με αναπηρίες και μαθησιακές δυσκολίες χωρίς πλαφόν και αποκλεισμούς με βάση τα παραπεμπτικά των ειδικών με 100% κάλυψη από τον κρατικό προϋπολογισμό.
- Σύγχρονα, επιστημονικά αναλυτικά προγράμματα.
Διαβάστε επίσης
Ένταξη των τυφλών παιδιών στα γενικά σχολεία με καινοτόμο σύστημα από μαθητές της Πάτρας
Δείτε πώς σας λέει το σώμα σας ότι δεν έχετε αρκετό ιώδιο
Σε πρώτο πρόσωπο: «Ο σύζυγός μου και εγώ κάναμε σεξ κάθε μέρα για έναν χρόνο – να πώς τα πάμε τώρα»