Με στόχο την ενίσχυση της δημόσιας υγείας και την ευαισθητοποίηση της κοινωνίας γύρω από την επιβλαβή κατανάλωση αλκοόλ, το Υπουργείο Υγείας και η Ένωση Επιχειρήσεων Αλκοολούχων Ποτών (Εν.Ε.Α.Π.) παρουσίασαν δέσμη νέων πρωτοβουλιών, στο πλαίσιο της εκδήλωσης με τίτλο: «Αλκοόλ: Ρυθμίσεις και Πρωτοβουλίες για την Προώθηση της Υπεύθυνης Κατανάλωσης».
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε παρουσία της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υγείας και εκπροσώπων της αγοράς. Κεντρικό σημείο αποτέλεσε το υπό ψήφιση νομοσχέδιο για την προστασία των ανηλίκων από την κατανάλωση αλκοόλ και καπνικών προϊόντων, το οποίο προβλέπει αυστηρότερες κυρώσεις και ενισχυμένους ελεγκτικούς μηχανισμούς.
«Η υπεύθυνη κατανάλωση αλκοόλ είναι ζήτημα δημόσιας υγείας και κοινωνικής ευθύνης», δήλωσε ο Υπουργός Υγείας, Άδωνις Γεωργιάδης, σημειώνοντας ότι η Πολιτεία αναλαμβάνει ενεργό ρόλο στην ενημέρωση, την πρόληψη και τη ρύθμιση της κατανάλωσης, ειδικά για τις νεαρές ηλικίες.
Ο Υφυπουργός Δημόσιας Υγείας, Δημήτρης Βαρτζόπουλος, επεσήμανε ότι η πρόληψη ξεκινά από το σπίτι και κάλεσε γονείς, εκπαιδευτικούς και επαγγελματίες υγείας να συμβάλουν στη διαμόρφωση μιας κουλτούρας υπευθυνότητας.
Ανησυχητικά τα στοιχεία για τους ανηλίκους – Πρώτη αιτία θανάτου η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ στους νέους 16-25
Παρά τη σχετικά χαμηλή κατά κεφαλήν κατανάλωση αλκοόλ στην Ελλάδα (6,3 λίτρα, έναντι 10,1 λίτρων στον μέσο όρο Ε.Ε. – ΟΟΣΑ 2023), η κατανάλωση από ανηλίκους και τα τροχαία ατυχήματα παραμένουν δύο από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για τη δημόσια υγεία.
Σύμφωνα με στοιχεία της έρευνας ESPAD (2024):
- 86% των 16χρονων στην Ελλάδα δηλώνουν ότι έχουν δοκιμάσει αλκοόλ (μέσος όρος ESPAD: 74%)
- 59% ότι έχουν καταναλώσει μέσα στον τελευταίο μήνα (μέσος όρος ESPAD: 43%)
- 37% δήλωσαν πως έχουν πιει πάνω από 5 ποτά σε μία έξοδο (μέσος όρος ESPAD: 30%)
- 92% των ερωτηθέντων είπαν ότι έχουν πολύ εύκολη πρόσβαση στο αλκοόλ.
- Ταυτόχρονα, το 25% των θανατηφόρων τροχαίων στην Ελλάδα σχετίζεται με το αλκοόλ, καθιστώντας το κυριότερο αίτιο θανάτου στις ηλικίες 16-25 ετών.
Ψηφιακή ενημέρωση και καμπάνιες ευαισθητοποίησης
Στο πλαίσιο της στρατηγικής πρόληψης, ανακοινώθηκε η δημιουργία νέας ψηφιακής ενημερωτικής πλατφόρμας στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Υγείας (www.moh.gov.gr), με επιστημονικά τεκμηριωμένο περιεχόμενο και σύγχρονα οπτικοακουστικά εργαλεία.
Παράλληλα, παρουσιάστηκε η ανανεωμένη εκστρατεία “Rethink Drink”, κοινή πρωτοβουλία Υπουργείου και Εν.Ε.Α.Π., η οποία απευθύνεται σε άτομα 18-35 ετών και επιστρέφει με νέα τηλεοπτικά και ψηφιακά spots, στοχεύοντας στην ενδυνάμωση της υπεύθυνης στάσης απέναντι στο αλκοόλ.
«Η Εν.Ε.Α.Π. στηρίζει το νέο νομοσχέδιο και συνεχίζει να επενδύει σε δράσεις ευαισθητοποίησης με βάση διεθνή πρότυπα», δήλωσε ο Πρόεδρος της Εν.Ε.Α.Π., Ισίδωρος Ρεβάχ. Η Γενική Διευθύντρια της Εν.Ε.Α.Π., Σοφίκα Παπανικολάου, ανέδειξε την πρόοδο της τελευταίας δεκαετίας στη μείωση της σχετιζόμενης βλάβης, αλλά υπογράμμισε ότι το πρόβλημα με τους ανηλίκους και την πρόσβαση στο αλκοόλ παραμένει καίριο.
Η νέα εθνική στρατηγική κινείται σε τρεις άξονες
- Νομοθετικές παρεμβάσεις για την προστασία ανηλίκων
- Ενίσχυση ενημέρωσης και εκπαίδευσης του κοινού
- Συνεργασία Πολιτείας και υπεύθυνων επιχειρήσεων
Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά η Γενική Διευθύντρια Δημόσιας Υγείας, Δρ Φωτεινή Κουλούρη: «Η αποτελεσματική πολιτική δημόσιας υγείας δεν χτίζεται μόνο με νόμους αλλά και με συνεργασία. Ο στόχος είναι κοινός: η υπευθυνότητα να γίνει συνείδηση όλων».
Διαβάστε επίσης
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο για την προστασία των ανηλίκων από προϊόντα καπνού και αλκοόλ
Φάρμακα για το αδυνάτισμα: Νεότερα δεδομένα για την επίδρασή τους στην υγεία των ματιών