Οι 50 γενετικές αποχρώσεις των ματιών

Ερευνητές εντόπισαν 50 νέα γονίδια που καθορίζουν το χρώμα των ματιών σε μια μελέτη που περιλαμβάνει τη γενετική ανάλυση σχεδόν 195.000 ανθρώπων σε Ευρώπη και Ασία.
Η γενετική του ανθρώπινου χρώματος των ματιών είναι πολύ πιο περίπλοκη από ό, τι πιστεύαμε προηγουμένως, σύμφωνα με τους ερευνητές της μελέτης που δημοσιεύθηκε σήμερα.

Μια διεθνής ομάδα ερευνητών από το King’s College London και το Ιατρικό Κέντρο του Πανεπιστημίου Erasmus στο Ρότερνταμ εντόπισε 50 νέα γονίδια για το χρώμα των ματιών στη μεγαλύτερη γενετική μελέτη του είδους μέχρι σήμερα. Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε σήμερα στο Science Advances , περιελάμβανε τη γενετική ανάλυση σχεδόν 195.000 ανθρώπων σε όλη την Ευρώπη και την Ασία.

Τα αποτελέσματα της μελέτης θα βοηθήσουν στη βελτίωση της κατανόησης των οφθαλμικών παθήσεων, όπως του γλαυκώματος και του οφθαλμικού αλμπινισμού, όπου το χρώμα των ματιών παίζει ρόλο.

Το καφέ χρώμα στα μάτια Ασιατών και Ευρωπαίων

Επιπλέον, η ομάδα διαπίστωσε ότι το χρώμα των ματιών στους Ασιάτες με διαφορετικές αποχρώσεις του καφέ είναι γενετικά παρόμοιο με το χρώμα των ματιών στους Ευρωπαίους που κυμαίνονται από σκούρο καφέ έως ανοιχτό μπλε.

Αυτή η μελέτη βασίζεται σε προηγούμενη έρευνα στην οποία οι επιστήμονες εντόπισαν δώδεκα γονίδια που συνδέονται με το χρώμα των ματιών, πιστεύοντας ότι υπάρχουν πολλά περισσότερα. Προηγουμένως, οι επιστήμονες πίστευαν ότι η διακύμανση του χρώματος των ματιών ελέγχεται μόνο από ένα ή δύο γονίδια, με τα καστανά μάτια να κυριαρχούν.

Ο Δρ Pirro Hysi από το King’s College του Λονδίνου, δήλωσε:

“Τα ευρήματα είναι συναρπαστικά επειδή μας φέρνουν σε ένα βήμα πιο κοντά στην κατανόηση των γονιδίων που προκαλούν ένα από τα πιο εντυπωσιακά χαρακτηριστικά των ανθρώπινων προσώπων. Αυτό θα βελτιώσει την κατανόησή μας για πολλές ασθένειες που γνωρίζουμε ότι σχετίζονται με συγκεκριμένα επίπεδα του χρωματισμού των ματιών”.

Ο Dr Manfred Kayser από το Ιατρικό Κέντρο Πανεπιστημίου Erasmus στο Ρότερνταμ, δήλωσε:

“Αυτή η μελέτη παρέχει τη γενετική γνώση που απαιτείται για τη βελτίωση της πρόβλεψης του χρώματος των ματιών από το DNA, όπως έχει ήδη εφαρμοστεί σε ανθρωπολογικές και ιατροδικαστικές μελέτες, αλλά με περιορισμένη ακρίβεια για τα μάτια που δεν έχουν καφέ ή μπλε χρώμα”.