Ο πονοκέφαλος εμφανίζεται την ίδια ώρα της ημέρας; Οι επιστήμονες δίνουν την εξήγηση

Αν νιώθετε ότι ο πονοκέφαλος που σας ταλαιπωρεί κάθε μέρα, είναι σαν ρολόι, και εμφανίζεται την ίδια ώρα της ημέρας, τότε μπορεί να υπάρχει κάποιο πρόβλημα με το εσωτερικό ρολόι του σώματός σας.

Μια νέα μελέτη διαπιστώνει ότι οι διαταραχές στους κιρκάδιους ρυθμούς ενός ατόμου συνδέονται με αθροιστικούς πονοκεφάλους και ημικρανίες.

«Τα δεδομένα υποδηλώνουν ότι και οι δύο αυτές διαταραχές κεφαλαλγίας είναι άκρως κιρκαδικές σε πολλαπλά επίπεδα, ιδιαίτερα η αθροιστική κεφαλαλγία», λέει ο συγγραφέας της μελέτης  Mark Joseph Burish, MD, PhD, ερευνητής στο Κέντρο Επιστημών Υγείας του Πανεπιστημίου του Τέξας στο Χιούστον και μέλος της Αμερικανικής Ακαδημίας Νευρολογίας.

Γιατί ο πονοκέφαλος εμφανίζεται την ίδια ώρα της ημέρας

«Αυτό ενισχύει τη σημασία του υποθαλάμου – της περιοχής του εγκεφάλου που ρυθμίζει το βιολογικό ρολόι – και τον ρόλο του στον αθροιστικό πονοκέφαλο και την ημικρανία. Εγείρει επίσης το ερώτημα για το πως επιδρούν οι αλλαγές στον ύπνο που πυροδοτούν την ημικρανία και αποτελούν σήματα για τον κιρκάδιο ρυθμό του σώματος».

Το 71% των ατόμων με αθροιστικό πονοκέφαλο, βίωναν τον πόνο στο κεφάλι την ίδια ώρα κάθε μέρα

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι το 71% των ατόμων με αθροιστικό πονοκέφαλο, βίωναν τον πόνο στο κεφάλι την ίδια ώρα κάθε μέρα. Οι πονοκέφαλοι τυπικά εκδηλώνονται μεταξύ αργά το βράδυ και νωρίς το πρωί. Οι αθροιστικοί πονοκέφαλοι των ανθρώπων εμφανίζονται επίσης πιο συχνά την άνοιξη και το φθινόπωρο. Κατά την εξέταση των γονιδίων, οι αθροιστικοί πονοκέφαλοι εμφανίζουν μια σύνδεση με την έκφραση δύο κιρκάδιων γονιδίων. Επιπλέον, πέντε από τα εννέα κιρκαδικά γονίδια αύξησαν τον κίνδυνο αθροιστικών πονοκεφάλων.

Οι ορμόνες μπορεί επίσης να προκαλούν πονοκεφάλους

Οι συγγραφείς της μελέτης εξέτασαν και το πώς οι ορμόνες επηρέασαν τους πονοκεφάλους και τις ημικρανίες. Η κορτιζόλη και η μελατονίνη είναι δύο ορμόνες των οποίων τα επίπεδα εξαρτώνται από τους κιρκάδιους ρυθμούς. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα άτομα με αθροιστικούς πονοκεφάλους είχαν συχνά αυξημένα επίπεδα κορτιζόλης και χαμηλότερα επίπεδα μελατονίνης σε σύγκριση με άτομα που δεν παρουσίαζαν τακτικά αυτούς τους τύπους πονοκεφάλων.

Τα μισά από τα άτομα με συχνές ημικρανίες (50%) εμφάνισαν ένα μοτίβο κρίσεων που περιστρέφονταν γύρω από μια συγκεκριμένη ώρα της ημέρας. Οι περισσότεροι άνθρωποι βίωναν ημικρανίες κατά τη διάρκεια της ημέρας, από αργά το πρωί μέχρι νωρίς το βράδυ. Λίγες κρίσεις σημειώθηκαν κατά τη διάρκεια της νύχτας. Επιπλέον, η ομάδα εντόπισε 110 από τα 168 γονίδια που σχετίζονται με τις ημικρανίες να σχετίζονται με τη διαχείριση του βιολογικού ρολογιού του σώματος. Μια ανάλυση δειγμάτων ούρων έδειξε ότι τα άτομα με ημικρανίες είχαν χαμηλότερα επίπεδα μελατονίνης από τα άτομα χωρίς ημικρανία. Υπήρξαν επίσης πτώσεις στα επίπεδα μελατονίνης κατά τη διάρκεια μιας κρίσης ημικρανίας.

«Αυτά τα αποτελέσματα αυξάνουν τη δυνατότητα χρήσης θεραπειών με βάση τον κιρκάδιο ρυθμό για διαταραχές πονοκεφάλου », εξηγεί ο Burish. «Αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει τόσο θεραπείες που βασίζονται στον κιρκάδιο ρυθμό – όπως η λήψη φαρμάκων σε συγκεκριμένες ώρες της ημέρας – όσο και θεραπείες που προκαλούν κιρκαδικές αλλαγές, τις οποίες ορισμένα φάρμακα μπορούν να επιτύχουν».

Ένας περιορισμός της μελέτης ήταν ότι οι ερευνητές δεν είχαν πληροφορίες για άλλους παράγοντες που θα μπορούσαν να επηρεάσουν τα εσωτερικά ρολόγια των ανθρώπων. Για παράδειγμα, ορισμένα φάρμακα και η διπολική διαταραχή μπορεί να διαταράξουν τους κιρκάδιους ρυθμούς κάποιου. Επιπλέον, η εργασία σε νυχτερινές βάρδιες και ο ύπνος κατά τη διάρκεια της ημέρας μπορούν να αλλάξουν τον φυσικό βιολογικό ρυθμό ενός ατόμου – κάτι που μπορεί να προκαλέσει προβλήματα ύπνου.

Πηγή: studyfinds.org