Βρέθηκε επιστημονική εξήγηση για το «είμαι όσο φαίνομαι»

Αμερικανική έρευνα συμπεραίνει πως η βιολογική και η χρονολογική ηλικία ενός ανθρώπου μπορεί να εμφανίζουν σημαντική απόκλιση, με αποτέλεσμα κάποιοι να φαίνονται πρόωρα γερασμένοι και άλλοι να δείχνουν ακμαιότατοι!

Κάποιοι δείχνουν γερασμένοι από τα 35

Η μελέτη – που δημοσιεύεται στο NatureAgeing – δείχνει ότι σε κάποιους ανθρώπους το βιολογικό «ρολόι» τρέχει πιο γρήγορα, με αποτέλεσμα αυτοί να παρουσιάζουν σημάδια γήρανσης πολύ νωρίς, ακόμη και από τα 35!

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Μάξγουελ Έλιοτ του Πανεπιστημίου Ντιουκ της Β. Καρολίνα, ανέλυσαν στοιχεία για 1.037 ανθρώπους, οι οποίοι παρακολουθήθηκαν από τη γέννησή τους μέχρι που έφθασαν στην ηλικία των 45 ετών.

Ο ρυθμός βιολογικής γήρανσης βρέθηκε να ξεκινά μόλις στα 26 τους, με βάση μία σειρά από 19 βιοδείκτες (λίπος σώματος, λειτουργία καρδιάς και πνευμόνων, δείκτες φλεγμονής στο αίμα, υγεία δοντιών, μεταβολισμός κ.ά.).

Κάποιοι δεν μεγαλώνουν έναν ολόκληρο χρόνο, κάθε χρόνο

Διαπιστώθηκε ότι όσοι γερνούσαν πιο αργά, αύξαναν τη βιολογική ηλικία τους κατά μόνο 0,4 χρόνια για κάθε πρόσθετο έτος χρονολογικής ηλικίας.

Αντίθετα, όσοι γερνούσαν πιο γρήγορα, πρόσθεταν στη βιολογική ηλικία τους 2,5 χρόνια για κάθε επιπλέον ημερολογιακό έτος!

Προβλήματα τρίτης ηλικίας στα… 45

Στην ηλικία των 45 ετών αυτοί με το πιο γρήγορο βιολογικό ρολόι είχαν προβλήματα υγείας που συνήθως σχετίζονται με την τρίτη ηλικία. Κινούνταν πιο αργά από τους συνομηλίκους τους, είχαν μικρότερη δύναμη, μεγαλύτερες δυσκολίες ισορροπίας, χειρότερη όραση και ακοή, καθώς επίσης και λιγότερο κοφτερό μυαλό.

Τα τεστ μνήμης έδειξαν ότι όσοι γερνάνε πιο γρήγορα έχουν κατά μέσο όρο χειρότερες επιδόσεις μνήμης και ξεχνάνε πιο εύκολα. Επίσης, όπως δείχνουν οι μαγνητικές τομογραφίες, συχνά έχουν πιο λεπτό εγκεφαλικό ιστό.

Η γήρανση δεν εμφανίζεται ξαφνικά

«Η γήρανση είναι μία μακρόχρονη διαδικασία, που δεν ξεκινά ξαφνικά στην ηλικία των 60 ετών. Πρέπει να σταματήσουμε να δίνουμε τόση έμφαση στη χρονολογική ηλικία. Η έγκαιρη παρέμβαση για την αντιμετώπιση της ταχείας βιολογικής γήρανσης μπορεί να σώσει ζωές και να βελτιώσει την ποιότητα της ζωής πολλών ανθρώπων», δήλωσε ο Έλιοτ.

«Η γήρανση είναι ένα συνεχές φαινόμενο και πιθανώς αρχίζει ακόμη νωρίτερα από ό,τι έχουμε ανακαλύψει», ανέφερε η δρα Σόφια Μίλμαν του Ινστιτούτου Ερευνών Γήρανσης του Ιατρικού Κολεγίου Άλμπερτ Αϊνστάιν της Νέας Υόρκης και πρόσθεσε πως -σε έναν βαθμό- ο ρυθμός βιολογικής γήρανσης είναι θέμα γονιδίων, τα οποία προστατεύουν από τους διάφορους παράγοντες περιβαλλοντικού στρες.

Παράλληλα, όμως, σύμφωνα με τους Έλιοτ και Μίλμαν, παίζουν ρόλο οι επιλογές που κάνει κάποιος στη ζωή του (διατροφή, σωματική άσκηση, κάπνισμα κ.λπ.), η φτώχεια, το χρόνιο άγχος κ.ά. Ζητούμενο αποτελεί η ανακάλυψη φαρμάκων που, πέρα από έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής, θα επιβραδύνουν τον ρυθμό βιολογικής γήρανσης.

Πηγή: ΑΠΕ