Ψηφιακή μεταρρύθμιση στην Υγεία: Σε κοινή πλεύση υπουργείο και φορείς

Στις προκλήσεις και τις ευκαιρίες που πρέπει αντίστοιχα να αντιμετωπίσει και να εκμεταλλευτεί ο ψηφιακός μετασχηματισμός στον τομέα της Υγείας στην Ελλάδα, αναφέρθηκε στο πλαίσιο του συνεδρίου Health IT, ο γενικός γραμματέας Δημόσιας Υγείας Γιάννης Κωτσιόπουλος, ανοίγοντας τις εργασίες του συνεδρίου.

Πυλώνες Ψηφιακού Μετασχηματισμού 

Όπως ανέφερε, οι τέσσερις  πυλώνες στους οποίους βασίζεται το Εθνικό Πρόγραμμα για τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό στην Υγεία που έχει υποβληθεί και στο Ταμείο Ανάκαμψης για να λάβει χρηματοδότηση είναι οι εξής:

  • εξάλειψη των ανισοτήτων στην πρόσβαση σε υπηρεσίες Υγείας,
  • προσφορά λύσεων με νέες ψηφιακές υπηρεσίες στον πολίτη,
  • αξιόπιστο συνεργάτη του επαγγελματία Υγείας
  • δημιουργία πλήρως ψηφιοποιημένων νοσοκομείων που επιπλέον θα είναι και ασφαλέστερα για τους ασθενείς.

Η εφαρμογή του Ηλεκτρονικού Φακέλου Υγείας, το Ψηφιακό Πρόγραμμα για τον Καρκίνο, η Ψηφιακή αναβάθμιση των νοσοκομείων και η διευρυμένη χρήση της τηλεϊατρικής είναι οι 4 στόχοι του Εθνικού Προγράμματος που θα αρχίσουν να υλοποιούνται από τους επόμενους μήνες.

Η κυβέρνηση σημείωσε ο κ. Κωτσιόπουλος  θα δώσει ιδιαίτερη έμφαση στη βιωσιμότητα του ψηφιακού μετασχηματισμού στην Υγεία, εξασφαλίζοντας του πόρους για την κάλυψη του κόστους λειτουργίας των ψηφιακών συστημάτων, αλλά και στην ανάπτυξη των «ψηφιακών ηγετών» (digital clinical leaders) μέσα στα νοσοκομεία, οι οποίοι θα αναλάβουν την ψηφιακή αναβάθμισή τους.

Αναφερόμενος στην αγορά πληροφορικής στην Ελλάδα, είπε ότι μπορεί να επενδύσει στον Ψηφιακό Μετασχηματισμό, με προϋπόθεση την προσαρμογή στους κανόνες και το σεβασμό του Δημοσίου ως πελάτη.

Ολιστική αντιμετώπιση φροντίδας 

Ο γενικός γραμματέας Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, Μάριος Θεμιστοκλέους αναφέρθηκε στη διαχείριση της πανδημίας, από πλευράς υπουργείου και ποια παρακαταθήκη υπάρχει πλέον, ώστε να πραγματοποιηθεί το βήμα της επόμενης ημέρας.

Όπως είπε, η δημιουργία υπηρεσιών έχει τον ασθενή ως κέντρο και εστιάζει σε τέσσερις βασικούς άξονες οι οποίοι αφορούν την ολιστική αντιμετώπιση φροντίδας, την ενίσχυση της πρόληψης, τη διαχείριση των χρόνιων παθήσεων και τη χρηματοδότηση βάσει των αποτελεσμάτων μέσω ξεκάθαρων και μετρήσιμων δεικτών.

Όλα αυτά δεν μπορούν να γίνουν πραγματικότητα χωρίς έναν ψηφιακό μετασχηματισμό στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας ώστε να εξασφαλιστεί η πρόσβαση του πολίτη σε ένα ανθρωποκεντρικό σύστημα υγείας, επιτυγχάνοντας την άμβλυνση των κοινωνικών ανισοτήτων.

Παράλληλα  ανέφερε πως το υπουργείο στηρίχθηκε στην ψηφιοποίηση για τη δημιουργία ενός νέου μοντέλου για τη διεξαγωγή των εμβολιασμών. Στόχος ήταν η διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας για τη βέλτιστη εξυπηρέτηση του πολίτη.

Τέλος η ψηφιοποίηση ολοκληρώθηκε δημιουργώντας έναν πύργο ελέγχου (control tower) επιτρέποντας την επιτυχή κάλυψη των αναγκών με βάσει τον αριθμό εμβολίων.

Στη συνέχεια ο κ. Θεμιστοκλέους παρουσίασε τη ψηφιακή στρατηγική για τη βελτιστοποίηση παροχής υπηρεσιών υγείας στον πολίτη με ανθρωποκεντρικό πρόσημο οι οποίες εστιάζουν σε βασικούς άξονες όπως ο Ατομικός Ηλεκτρονικός Φάκελος Υγείας και τα e-ραντεβού, η ανάπτυξη των δυνατοτήτων τηλεϊατρικής, ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός του ΕΟΠΥΥ και η ηλεκτρονική συνταγογράφηση και διαχείριση φαρμάκων.

Βεβαίως για την επίτευξη αυτών των στόχων θα πρέπει να υπάρξει αναδιάρθρωση του δικτύου πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό, ανακαίνιση των κτιρίων και αναβάθμιση του ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού.

Ηλεκτρονικό σύστημα συμβάντων του ΕΟΔΥ

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ΕΟΔΥ, Παναγιώτης Αρκουμανέας, αναφέρθηκε στο ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης συμβάντων των κινητών ομάδων υγείας. Συγκεκριμένα οι κινητές ομάδες υγείας στελεχώνονται με περισσότερα από 1.500 άτομα και πραγματοποιούν χιλιάδες δειγματοληψίες καθημερινά, καλύπτοντας το σύνολο της επικράτειας, από τον Έβρο μέχρι την Κρήτη.

Αυτό το δίκτυο κινητών ομάδων δεν θα μπορούσε βεβαίως να οργανωθεί και να διοικηθεί αν δεν υπήρχε η υποστήριξη από ένα ποιοτικό πληροφοριακό σύστημα. Επιλέχθηκε λοιπόν ένα άρτιο σύστημα το οποίο επιτρέπει την παρακολούθηση και την επικοινωνία με τις μονάδες που βρίσκονται στο πεδίο και πραγματοποιούν μαζικές ανοικτές δειγματοληψίες.

Πριν την εφαρμογή του συγκεκριμένου συστήματος όλες οι καταγραφές γινόταν με το χέρι και χρειαζόταν εκατοντάδες διοικητικά στελέχη για να κάνουν τις απαραίτητες καταχωρήσεις.

Συνεπώς όταν επιτεύχθηκε η μηχανογράφηση των συστημάτων άλλαξε όλη η εικόνα. Πλέον οι καταχωρήσεις πραγματοποιούνται μέσω PDA με εύκολο και απλό τρόπο.

Χάρη λοιπόν στο πληροφοριακό σύστημα που σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε σωστά από την αρχή, παρά τις πολλές προκλήσεις που υπήρχαν, μπορούμε ανά πάσα στιγμή να δούμε που βρίσκεται κάθε κινητή μονάδα και ποιες από τις δράσεις της έχει φέρει σε πέρας.

Συγχρόνως το σύστημα προσφέρει τη δυνατότητα εξαγωγής αναλυτικών report σχετικά τη δράση των κινητών μονάδων όποια στιγμή και αν ζητηθεί αυτό.

Κέντρο ψηφιακής καινοτομίας της Pfizer

Ένα από τα highlights της πρώτης ημέρας του συνεδρίου ήταν επίσης η ομιλία του Nico Gariboldi, Sr. Director του Pfizer Center for Digital Innovation Site Lead, ο οποίος ανέφερε ό,τι η παγκόσμια ψηφιακή στρατηγική της Pfizer εστιάζει στην ψηφιακή ανάπτυξη φαρμάκων, στη βελτίωση της υγείας αλλά και της εμπειρίας του ασθενή, στη χρήση AI και Analytics για την επεξεργασία του πλήθους των δεδομένων ώστε οι διαδικασίες να γίνουν πιο αποδοτικές και πιο ευέλικτες.

Στη συνέχεια, παρουσίασε το κέντρο ψηφιακής καινοτομίας της Pfizer στη Θεσσαλονίκη, εξηγώντας τους λόγους που επιλέχθηκε η Ελλάδα και συγκεκριμένα η Θεσσαλονίκη.

Ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο έπαιξε η μεγάλη συγκέντρωση ψηφιακού ταλέντου, καθώς και η ύπαρξη ενός ενεργού οικοσυστήματος καινοτομίας. Παράλληλα καθοριστικό παράγοντα αποτέλεσε η ισχυρή εστίαση των αρχών στις νέες ψηφιακές τεχνολογίες αλλά ακόμα και η ζώνη ώρας στην οποία βρίσκεται η Θεσσαλονίκη καθώς βελτιστοποιεί την παγκόσμια συνεργασία και συνεπώς την παραγωγικότητα.

Σημειώνεται ό,τι πάνω από 450 στελέχη Πληροφορικής Νοσοκομείων, ΥΠΕ και φορέων υγείας της χώρας, Διοικητές Νοσοκομείων και ΥΠΕ, εκπρόσωποι του υπουργείου Υγείας, της ΗΔΙΚΑ, του ΕΟΠΥΥ, επαγγελματίες υγείας, εκπρόσωποι εταιρειών του ιδιωτικού τομέα, εκπρόσωποι ερευνητικών ιδρυμάτων και μέλη του ακαδημαϊκού χώρου, συναντήθηκαν διαδικτυακά στις 15 και 16 Ιουνίου στο συνέδριο Health IT.

Το Health IT Conference διοργανώθηκε και φέτος από το Health Daily και το Netweek της BΟUSSIAS, υπό την αιγίδα του υπουργείου Υγείας και με τη συνεργασία του HL7 Hellas, της ΗΔΙΚΑ Α.Ε., του Ελληνικού Συνδέσμου Πληροφορικής Υγείας (ΕΣΠΥ) και του Ινστιτούτου Πληροφορικής του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ).

Διαβάστε επίσης

Ο νέος ρόλος της ΗΔΙΚΑ στο ψηφιακό μετασχηματισμό

Δείτε Ακόμη

Έχετε κάποιο σχόλιο;

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Με την υποβολή του σχολίου σας αυτόματα συμφωνείτε με τους Γενικούς Κανόνες Σχολιασμού Άρθρων τους οποίους μπορείτε να διαβάσετε εδώ.