Είναι πλέον επιστημονικά αποδεδειγμένο ότι βιολογικοί παράγοντες εμποδίζουν τους εφήβους να συγκεντρωθούν και να διαβάσουν χωρίς περισπασμούς.Οι έφηβοι μπορεί να μοιάζουν με μικρούς ενήλικες, αλλά η εγκεφαλική τους λειτουργία μοιάζει περισσότερο με παιδιού, παρά με ενήλικα.
Δεν είναι εύκολο για παράδειγμα να δώσουν προσοχή και να μείνουν συγκεντρωμένοι χωρίς να «φεύγει το μυαλό τους» και χωρίς να παρασύρονται από το τι συμβαίνει γύρω τους όταν προσπαθούν να λύσουν ένα δύσκολο πρόβλημα μαθηματικών ή να γράψουν μια έκθεση.
Ωστόσο,υπάρχουν πράγματα που μπορείτε να κάνετε ώστε να τους δώσετε κίνητρο να διαβάσουν και να είναι συνεπείς στις σχολικές τους υποχρεώσεις.
Δώστε τα κατάλληλα κίνητρα
- Μην θέτετε πολύ υψηλούς στόχους στη αρχή. Οιι μεγάλες προσδοκίες δημιουργούν πίεση στους εφήβους και τους κάνουν να αισθάνονται άγχος και πίεση που δεν ξέρουμε πώς θα εκφράσουν και ποια θα είναι η αντίδρασή τους.
- Φτιάξτε ένα εβδομαδιαίο πρόγραμμα. Μπορείτε να σπάτε το ημερολόγιο που έχετε φτιάξει ώστε να έχει ο έφηβος ένα πλάνο διαβάσματος για τη βδομάδα του. Συμπεριλάβετε στο πρόγραμμα αυτό κάθε υποχρέωση που έχει και φροντίστε να περιλαμβάνει και το χρόνο που χρειάζεται για να τη φέρει εις πέρας.
- Δώστε έμφαση περισσότερο στην προσπάθεια και επιβραβεύστε τη σκληρή δουλειά. Μάθετε τον έφηβο να βάζει μικρούς και επιτεύξιμους στόχους και να θέτει καινούριους μόλις πετύχει τους προηγούμενους. Τελικά, θα μάθει ότι μέσα από μια διαδρομή με προοδευτικούς στόχους και επιτυχίες θα κερδίσει πολλά.
- Το να φωνάζετε και να μαλώνετε τον έφηβο για το παραμικρό λάθος που κάνει δεν πρόκειται να φέρει κανένα αποτέλεσμα. Αν αντιδράτε με το παραμικρό, ο έφηβος θα απομακρυνθεί συναισθηματικά από εσάς και ίσως σταματήσει να σας υπακούει ως ένδειξη αντίδρασης.
- Κάντε διάλογο και εξηγήστε στον έφηβο γιατί θεωρείτε ότι είναι απαραίτητο να διαβάσει. Δώστε του ήρεμα να καταλάβει με ποιον τρόπο θα τον ωφελήσει το να είναι συνεπής στις σχολικές του υποχρεώσεις. Αυτή η προσέγγιση είναι πολύ πιο αποτελεσματική και γίνεται πιο εύκολα αποδεκτή από τους εφήβους από ότι τα κηρύγματα και οι απειλές.
- Και μη ξεχνάτε!Το διάβασμα δεν είναι μόνο βλέπω τι ασκήσεις έχω να κάνω και τις κάνω για να μη με πιάσει αδιάβαστο ο καθηγητής. Περιλαμβάνει την επίγνωση του τι έχω να διαβάσω, τι ασκήσεις μου έχουν βάλει, πότε γράφω διαγώνισμα και τι πρέπει να ξέρω γι’ αυτό.
Αυτό που πραγματικά χρειάζεται ο έφηβος για αποτελεσματικό διάβασμα είναι η δέσμευση, η από κοινού επίλυση προβλημάτων και η διακριτική παρακολούθησή σας για υποστήριξη και επίβλεψη. Και πάνω απ’ όλα μη διστάσετε ποτέ να επαινέσετε τον έφηβο για τη προσπάθεια και το παραμικρό του επίτευγμα.