Γιατί είναι δύσκολο για τα παιδιά να κατανοήσουν τον σαρκασμό και την ειρωνεία

Ο σαρκασμός και η ειρωνική διάθεση στην καθημερινή μας ομιλία είναι ευρέως διαδεδομένοι τρόποι έκφρασης, αλλά τα παιδιά δεν αντιλαμβάνονται την ουσία αυτής της προφορικής επικοινωνίας.

Ο σαρκασμός είναι η παρατήρηση που σημαίνει σαφώς το αντίθετο από αυτό που λέει κάποιος, για να επικρίνει κάτι ή κάποιον με ειρωνικό ή χιουμοριστικό τρόπο.

Οι δυσκολίες με την κατανόηση του σαρκασμού μπορεί να έχουν αρνητικές συνέπειες όπως παρανοήσεις και παρεξηγήσεις.

Ψυχολόγοι μελετούν γιατί ο σαρκασμός είναι δύσκολος για τα παιδιά, ώστε να μπορούμε να μάθουμε περισσότερα για την ανάπτυξη τους.

Όταν κάποιος ειρωνεύεται ή σαρκάζει λέει κάτι διαφορετικό και συχνά αντίθετο από αυτό που πραγματικά εννοεί. Συνήθως, λέει κάτι που ακούγεται ως θετικό αλλά προορίζεται να είναι αρνητικό. Λέγοντας το αντίθετο από αυτό που εννοεί, ο ομιλητής κινδυνεύει να παρεξηγηθεί.

Ο σαρκασμός μπορεί να εμπεριέχει και δόσεις χιούμορ, ώστε το αρνητικό σχόλιο να φαίνεται λιγότερο σκληρό.

Τα παιδιά μπορεί να ακούν σαρκαστικά σχόλια από τους γονείς και γενικά από τους ενήλικες, αλλά πιθανότατα δεν θα αρχίσουν να τα καταλαβαίνουν μέχρι την ηλικία των πέντε ή έξι ετών.

Πριν από αυτή την ηλικία, τα παιδιά τείνουν να ερμηνεύουν τον σαρκασμό κυριολεκτικά. Για παράδειγμα, εάν ένα παιδί ακούσει τη φράση “ωραία τα έκανες” ακόμα και σαρκαστικό τόνο, το παιδί θα πει “ευχαριστώ!”, χωρίς όμως να καταλάβει ότι αυτό το σχόλιο ήθελε να εκφράσει το αντίθετο.

Μάλιστα, όταν τα παιδιά αρχίζουν να καταλαβαίνουν ότι ο ομιλητής δεν είπε την αλήθεια, τότε θα πιστέψουν ότι λέει ψέματα.

Συνήθως τα παιδιά από την ηλικία των 7 έως 10 ετών μπορούν να αντιληφθούν αν κάποιος χρισημοποιούν τον σαρκασμό με την πρόθεση να πειράξει ή το κάνει για αστείο.

Τα παιδιά κατανοούν τον σαρκασμό στα πρώτα σχολικά χρόνια και στην εφηβεία. Αυτή η πρόοδος σχετίζεται με τις αναπτυξιακές αλλαγές στη γλώσσα των παιδιών, τη σκέψη και τις δεξιότητες που σχετίζονται με την επεξεργασία, την κατανόηση και την επικοινωνία σχετικά με το συναίσθημα.

Για παράδειγμα, όταν τα παιδιά καταλαβαίνουν ότι ο σαρκαστικός ομιλητής δεν εννοεί πραγματικά αυτό που είπε, αυτό σχετίζεται με την ικανότητά τους για ενσυναίσθηση και να σκέφτονται την άποψη ενός άλλου ατόμου.

Τα παιδιά τείνουν να βελτιώνονται στην ικανότητά τους να αναγνωρίζουν τις σκέψεις και τα συναισθήματα των άλλων ηλικίας μεταξύ τεσσάρων και έξι ετών, και αυτό είναι πιθανό γιατί αρχίζουν επίσης να δείχνουν βελτίωση στην ανίχνευση σαρκασμού.

Μία από τις προκλήσεις του παιδιού στην κατανόηση του σαρκασμού είναι ότι περιλαμβάνει αντιφατικές ιδέες και στόχους: συνήθως υπάρχει ταυτόχρονα θετικό και αρνητικό νόημα και ο ομιλητής είναι τόσο επικριτικός όσο και αστείος.

Τα περισσότερα παιδιά αναπτύσσουν την ικανότητα να αντιλαμβάνονται δύο αντικρουόμενες ιδέες ή συναισθήματα στην ηλικία περίπου των 7 ετών. Αυτός είναι πιθανώς ο λόγος για τον οποίο οι μελέτες διαπιστώνουν ότι, παρόλο που τα παιδιά μπορούν να αρχίσουν να αντιλαμβάνονται τον σαρκασμό σε ηλικία πέντε ή έξι ετών, χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να καταλάβουν γιατί οι άνθρωποι χρησιμοποιούν τον σαρκασμό .

Πηγή: medicalxpress.com

Διαβάστε επίσης

Το χαστούκι μπορεί να επηρεάσει την ανάπτυξη του εγκεφάλου ενός παιδιού

Τι και πώς διαβάζουμε στα παιδιά, ανάλογα με την ηλικία τους

 

Δείτε Ακόμη

Έχετε κάποιο σχόλιο;

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Με την υποβολή του σχολίου σας αυτόματα συμφωνείτε με τους Γενικούς Κανόνες Σχολιασμού Άρθρων τους οποίους μπορείτε να διαβάσετε εδώ.