Τα συστήματα ψυχικής υγείας διεθνώς βρίσκονται αντιμέτωπα με σοβαρές προκλήσεις, καθώς οι πολίτες εμφανίζονται θετικοί στη χρήση υπηρεσιών, αλλά την ίδια ώρα δηλώνουν επιφυλακτικοί ως προς την αποτελεσματικότητά τους. Αυτό καταδεικνύει μεγάλη διεθνής έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Nature και αναδεικνύει τα ελλείμματα πρόσβασης και εμπιστοσύνης.
Δυσαρέσκεια για τις παρεχόμενες υπηρεσίες
Σχεδόν ένας στους δύο (49%) ερωτηθέντες αξιολόγησε το σύστημα φροντίδας ψυχικής υγείας της χώρας του ως «μέτριο» ή «κακό». Το ποσοστό αυτό είναι μάλιστα υψηλότερο σε σχέση με την εικόνα για τη γενική υγειονομική περίθαλψη (42%). Τα στοιχεία προέκυψαν μέσα από συνδυασμό ποσοτικής έρευνας και συνεντεύξεων με επαγγελματίες υγείας.
Η μελέτη
Η μελέτη πραγματοποιήθηκε σε 4.499 άτομα από έξι χώρες, Αυστραλία, Καναδάς, Γερμανία, Ιρλανδία, Ηνωμένο Βασίλειο και ΗΠΑκαι καταγράφει τις τρέχουσες τάσεις που διαμορφώνουν τον τομέα της ψυχικής υγείας.
Πρόθυμοι αλλά δύσπιστοι οι πολίτες
Παρά το γεγονός ότι το 90% των συμμετεχόντων δηλώνουν έτοιμοι να χρησιμοποιήσουν υπηρεσίες ψυχικής υγείας, η εμπιστοσύνη τους παραμένει κλονισμένη. Ένας στους τρεις (33%) πιστεύει ότι μπορεί να διαχειριστεί τις δυσκολίες μόνος του, ενώ το 17% θεωρεί ότι η επαγγελματική υποστήριξη δεν θα είχε ουσιαστικό αποτέλεσμα.
Πού εντοπίζονται τα εμπόδια
Η αναζήτηση βοήθειας συνοδεύεται από αβεβαιότητα: το 20% των ερωτηθέντων δεν γνωρίζουν πού ή πώς να βρουν στήριξη, ενώ το 18% δηλώνουν ότι δυσκολεύονται να κατανοήσουν τις διαθέσιμες πληροφορίες.
Ο ρόλος της τεχνολογίας
Οι ειδικοί υπογραμμίζουν πως η τεχνολογία μπορεί να αποτελέσει σημαντικό «εργαλείο γέφυρα» ανάμεσα στον πολίτη και τις υπηρεσίες. Ψηφιακές πλατφόρμες, εφαρμογές και τηλεϊατρικές υπηρεσίες θα μπορούσαν να βελτιώσουν την πρόσβαση, να μειώσουν τα εμπόδια ενημέρωσης και να ενισχύσουν την εμπιστοσύνη.
Photo Shutterstock
Διαβάστε επίσης
Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός: Πρώτες Βοήθειες ψυχικής υγείας στους κατοίκους της πυρόπληκτης Χίου
Ψηφιακή πλατφόρμα για δωρεάν ραντεβού σε δημόσιες υπηρεσίες ψυχικής υγείας