Ποδηλατικός Τουρισμός: Οι διαδρομές που συνδέουν την Ελλάδα με την Ευρώπη και τον Αρκτικό Ωκεανό

Ο ποδηλατικός τουρισμός δεν είναι κάτι νέο, αλλά στην εποχή της βιώσιμης κινητικότητας είναι ανάγκη και η Ελλάδα διαθέτει 3 πανευρωπαϊκές ποδηλατικές διαδρομές.

Οι αρχές της βιώσιμης κινητικότητας στον 21ο αιώνα εφαρμόζονται στις περισσότερες πόλεις της Ευρώπης στοχεύοντας στην καλλιέργεια της ποδηλατικής κουλτούρας προς κάλυψη των αναγκών των πολιτών, προϋπόθεση δε της δημιουργίας ποδηλατοδρόμων στο πυκνό αστικό κέντρο αποτελεί η δυνατότητα διασύνδεσης τους με ένα ευρύτερο δίκτυο το οποίο δεν υπάρχει στην Αθήνα. Ένας ποδηλάτης που θα μεταφέρει το ποδήλατο του με το μετρό μέχρι το κέντρο πρέπει να μπορεί να εισέλθει σε μια ολοκληρωμένη ποδηλατική διαδρομή στις διάφορες γειτονιές της Αθήνας, πάντοτε με ασφάλεια και με τις βέλτιστες προϋποθέσεις σε ένα ευρύτερο δίκτυο ποδηλατοδρόμων, στο τμήμα της διαπλάτυνσης που αναπτύσσεται παράλληλα με τον δρόμο.

Σήμερα, το 80% των μετακινήσεων γίνεται με μέσα μαζικής μεταφοράς, επιδιώκοντας να είναι λιγότερο εξαρτώμενα από ορυκτά καύσιμα, όπως το τραμ με μεγαλύτερη χωρητικότητα που είναι και φθηνότερο και περισσότερο καθαρό.

Παράλληλα, πρέπει να αυξήσουμε τη χρήση ποδηλάτου, από το 10%, διαθέτοντας 20 εκατ. ευρώ ετησίως για νέες λωρίδες ώστε να φθάσει στο 20% το 2030, ενώ γίνονται επενδύσεις και σε ποδηλατοδρόμους μεγάλων αποστάσεων για τη σύνδεση του κέντρου με τα προάστια με επέκταση από σημερινά τα 10 χλμ. στα 125 χλμ. έως το 2030. H αστική βιώσιμη κινητικότητα περιλαμβάνει περιβαλλοντικές οδικές αναπλάσεις ως το κλειδί στον μετασχηματισμό του δημοσίου χώρου με περιορισμό της κυκλοφορίας των I.X. χωρίς αλόγιστη στάθμευση, με δίκτυο ποδηλατοδρόμων και πράσινο στους δρόμους ήπιας κυκλοφορίας ως μια αξιόπιστη καθημερινή εναλλακτική λύση για πόλεις.

H κινητικότητα αυτή είναι μονόδρομος γι’ αυτό και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εφαρμόζει πολιτικές για την ενίσχυση της χρήσης ήπιων μορφών μετακίνησης, όπως το ποδήλατο, καθώς και άλλων συνδυασμένων μετακινήσεων, κυρίως με τα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Tα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣBAK), σχεδιάζουν τις αστικές παρεμβάσεις μέσα σε ένα σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο του Υπουργείου Μεταφορών ενώ οι φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης συμπράττουν με την ενίσχυση των τοπικών συγκοινωνιών και έργων υποστήριξης της χρήσης του ποδηλάτου και της ηλεκτροκίνησης με βελτίωση των συνθηκών οδικής ασφάλειας, όπως οι 14 ΣBAK, Θεσσαλονίκης, Λαμίας, Καβάλας, Σερρών, Παλλήνης και Πετρούπολης.

Στα μέσα σταθερής τροχιάς της Αθήνας υπάρχουν μεταλλικές ράμπες ολίσθησης, για την μεταφορά των ποδηλάτων στους συρμούς, ενώ επιβάλλεται παράλληλη δημιουργία οργανωμένων θέσεων στάθμευσης μοτοσυκλετών και ποδηλάτων προς διευκόλυνση των χρηστών.

Oδηγός Δημόσιας Πολιτικής για το ποδήλατο

O Οδηγός Δημόσιας Πολιτικής για το ποδήλατο που αφορά την αύξηση της χρήσης του ποδηλάτου μέχρι το 2030, προβλέπει τη συνεργασία των θεσμικών φορέων με τους Συλλόγους ποδηλατιστών για τη δημιουργία βιώσιμων πόλεων. Κυρίαρχα σημεία του Εθνικού Σχεδίου Δράσης «Πόλεις Χωρίς Αυτοκίνητα» είναι η αύξηση της ποδηλατικής μετακίνησης με επέκταση και βελτίωση των υποδομών για το ποδήλατο με τα μέτρα Οδικής Ασφάλειας καθώς και η προώθηση του ποδηλάτου στην αστική εφοδιαστική αλυσίδα (city logistics) για την προώθηση του ποδηλατικού τουρισμού.

Ποδηλατικός τουρισμός και εκπαίδευση

O ποδηλατικός τουρισμός όμως απαιτεί και κατάλληλη εκπαίδευση για την ποικιλία των διαδρομών και μονοπατιών μέσα στο πλούσιο φυσικό περιβάλλον με έντονη χλωρίδα και πανίδα και απευθύνεται σε άτομα καλής φυσικής κατάστασης, χρησιμοποιώντας κλασσικά ποδήλατα ή ποδήλατα βουνού στο μοναδικό Ελληνικό βιοκλίμα.

Περαιτέρω, για τον ποδηλατικό τουρισμό, έχει συγκροτηθεί το Εθνικό Συντονιστικό Κέντρο, με σκοπό να επεκταθεί ο ποδηλατικός τουρισμός και ο Ευρωπαϊκός διάδρομος στα Ελληνικά Νησιά και στη Δυτική Μακεδονία, καθώς και η δημιουργία Εθνικών Ποδηλατικών Διαδρομών στο επίπεδο των υπόλοιπων περιφερειών.

Ποδηλατικές διαδρομές συνδέουν 42 ευρωπαϊκές χώρες

Το Εθνικό Συντονιστικό Κέντρο για την ανάδειξη του ποδηλατικού τουρισμού National EuroVelo Coordination Center Greece (EuroVelo) παρέχει ένα δίκτυο που συνδέει 42 Ευρωπαϊκές χώρες με 17 ποδηλατικές διαδρομές και μήκος από 51.000 χιλ. πιστοποιημένων διαδρομών, ενώ προβλέπεται να ξεπεράσει τα 70.000 χλμ. με 5,3 εκατομμύρια επισκέπτες.

Στην Ελλάδα 3 Ευρωπαϊκές ποδηλατικές διαδρομές από Ισπανία, Νορβηγία και Aρκτικό Ωκεανό

Tην Ελλάδα διατρέχουν 3 Ευρωπαϊκές ποδηλατικές διαδρομές (EV8, EV11 και EV13).

H EV8 μεσογειακή διαδρομή (5.900 χλμ.) από την Ισπανία καταλήγει στην Αθήνα, μέσα από τις Περιφέρειες Hπείρου, Δυτικής Ελλάδας, Πελοποννήσου και Αττικής. H EV11 διαδρομή (6.000 χλμ.) από τη Νορβηγία καταλήγει στην Αθήνα, διατρέχοντας τις Περιφέρειες Κεντρικής και Ανατολικής Μακεδονίας, Θεσσαλίας, Στερεάς Ελλάδας και Αττικής. H EV13 (10.400 χλμ.) από τον Αρκτικό Ωκεανό και τη θάλασσα του Mπάρεντς διασχίζει τις Περιφέρειες Κεντρικής και Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.

Healthstories Ποδηλατικός Tουρισμός Οι διαδρομές που συνδέουν την Ελλάδα με την Ευρώπη και τον Αρκτικό Ωκεανό1

Σκοπός του Εθνικού Συντονιστικού Κέντρου είναι να μελετά και να συντονίζει τις απαραίτητες εργασίες για την ανάπτυξη του Ευρωπαϊκού δικτύου ποδηλατικών διαδρομών, και συγχρόνως να ενημερώνει τους φορείς ώστε να ενθαρρύνουν τη χρήση τους.

Ο κ. Κωνσταντίνος Κουσκούκης

Κωνσταντίνος Ε. Κουσκούκης

Καθηγητής Δερματολογίας, Νομικός

Πρόεδρος Ελληνικής Ακαδημίας Ιαματικής Ιατρικής 

 

 

Διαβάστε επίσης

Ιβουπροφαίνη: Τελικά είναι αποτελεσματική; – Τα λάθη στη χρήση της

Δείτε Ακόμη

Έχετε κάποιο σχόλιο;

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Με την υποβολή του σχολίου σας αυτόματα συμφωνείτε με τους Γενικούς Κανόνες Σχολιασμού Άρθρων τους οποίους μπορείτε να διαβάσετε εδώ.