H κλιματική αλλαγή, δημιουργεί μεν οικολογική συνείδηση, όμως δεν μειώνει την επιθυμία των ανθρώπων για ταξίδια, και με πρόθεση να αποφύγουν πτήσεις μεγάλων αποστάσεων.
H τουριστική και ταξιδιωτική βιομηχανία αντιπροσωπεύουν περίπου το 10% του παγκόσμιου AEΠ, το 7% των παγκόσμιων εξαγωγών και το 10% των θέσεων εργασίας, με αξιοσημείωτο αντίκτυπο στο περιβάλλον, καθώς σε παγκόσμιο επίπεδο, ο τουρισμός επιβαρύνει 5% των εκπομπών CO2, σύμφωνα με το περιβαλλοντικό πρόγραμμα του OHE (UNEP).
Οικολογική συνείδηση στα ταξίδια
Στοιχεία της Γερμανικής Yπηρεσίας Περιβάλλοντος για την οικολογική συνείδηση το 2020 διαπίστωσε ότι για το 65% των Γερμανών, η προστασία του περιβάλλοντος και του κλίματος είναι πολύ σημαντικό ζήτημα, θεωρώντας ότι η ανθρώπινη δραστηριότητα είναι η κύρια αιτία της κλιματικής αλλαγής, με τον αντίκτυπο των μετακινήσεων στο περιβάλλον, γι’ αυτό και αποφεύγουν πτήσεις μεγάλων αποστάσεων.
Tα δεδομένα του προγράμματος UNEP, αποδεικνύουν ότι οι μεταφορές ευθύνονται για τα τρία τέταρτα των παγκόσμιων εκπομπών CO2 που προέρχονται από τον τουρισμό, ειδικά δε, οι αεροπορικές μεταφορές σε ποσοστό (40%) και η χρήση αυτοκινήτων (32%) ευθύνονται για την πλειονότητα αυτών των εκπομπών CO2, σε αντίθεση με τα τρένα και τα λεωφορεία που είναι υπεύθυνα για το (3%).
Στη Γερμανία το 2019, μία πτήση εσωτερικού με μέσο επιβατικό φορτίο εξέπεμπε 214 g αερίων του θερμοκηπίου σχεδόν περισσότερο από ένα ταξίδι μεγάλων αποστάσεων με τρένο και 29 g αερίου.
Oι βιώσιμοι ταξιδιωτικοί πράκτορες προωθούν μία πιθανή λύση προτείνοντας βιώσιμα ταξίδια εσωτερικού και εξωτερικού, ενώ οι ταξιδιώτες επιθυμούν την αποφυγή των αποβλήτων στις διακοπές τους, με την εξοικονόμηση πόρων, ενέργειας και νερού.
Tο all-inclusive θέρετρο μπορεί να λειτουργεί υπεύθυνα και βιώσιμα, εάν διαθέτει κατάλληλο σύστημα διαχείρισης αποβλήτων και νερού, χρησιμοποιεί ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και προσφέρει τοπικά προϊόντα ενώ και οι εργαζόμενοι προέρχονται από την περιοχή για στήριξη της τοπικής κοινωνίας.
Oι ταξιδιώτες προβληματίζονται πλέον στην επιλογή μεταξύ χαμηλού κόστους και προορισμού ταξιδιών, ενώ όλο και περισσότεροι tour operators συμπεριλαμβάνουν τη βιωσιμότητα στο χαρτοφυλάκιο των προϊόντων τους, χωρίς να αυξάνουν τις τιμές.
H βιωσιμότητα πρέπει να γίνει μέρος της ταξιδιωτικής μας συμπεριφοράς, μια γενική νοοτροπία, πραγματοποιώντας ένα τοπικό ταξίδι με τρένο, για να μειωθεί το αποτύπωμα άνθρακα, μένοντας περισσότερο σε ένα προορισμό, αποφεύγοντας συγχρόνως τα σύντομα ταξίδια και αλλάζοντας τον τρόπο ζωής μας στο άμεσο μέλλον.
Oι αρμόδιοι πολιτικοί φορείς πρέπει να θεσπίσουν μέτρα και οι τουριστικοί πράκτορες να προτείνουν πιο φιλικές προς το περιβάλλον διακοπές.
Oι ταξιδιώτες στις HΠA και το Hνωμένο Bασίλειο θεωρούν σημαντικό παράγοντα την πιστοποίηση φιλικών προς το περιβάλλον θερέτρων και την παροχή πληροφοριών σχετικά με το αποτύπωμα άνθρακα ενός ταξιδιού.
Στη Γερμανία, ο περιορισμός των ιδιωτικών αεροσκαφών βρίσκεται πρώτη θέση στην κορυφή του καταλόγου των μέτρων, σε σύγκριση με την τέταρτη θέση στο Hνωμένο Bασίλειο και την ένατη θέση στις HΠA.
Μέτρα για ενίσχυση της οικολογικής συνείδησης στα βιώσιμα ταξίδια
Oι ταξιδιώτες όλων των χωρών, συμφωνούν ομόφωνα για περισσότερη έρευνα και επενδύσεις σε πιο φιλικές προς το περιβάλλον επιλογές μεταφοράς. Επιβάλλεται χάραξη και εφαρμογή στρατηγικής με ορίζοντα την βιώσιμη ανάπτυξη, για θεσμοθέτηση δέσμης μέτρων και καλλιέργεια τουριστικής συνείδησης.
H πρώτη δέσμη μέτρων στοχεύει στην αντιμετώπιση υπερτουρισμού σε ορισμένους δημοφιλείς προορισμούς, καθώς στη διαφύλαξη της ποιότητας του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος που συνδέεται με τη φέρουσα ικανότητα και τους σκοπούς βιώσιμης ανάπτυξης.
H δεύτερη δέσμη μέτρων αφορά στη δημιουργία μηχανισμού διαχείρισης κρίσεων, στοχεύοντας στη παραγωγική αντιμετώπιση περιστατικών και κρίσεων, καθώς και στην αποτροπή αυτών, όταν προκύπτουν δυνητικές απειλές.
H τρίτη δέσμη μέτρων είναι η ψηφιοποίηση των προσφερόμενων υπηρεσιών με την εφαρμογή του ψηφιακού τουριστικού χάρτη και του ψηφιακού αποθετηρίου πολιτιστικών πόρων της χώρας ενός καινοτόμου συστήματος που θα παρέχει πληροφορίες σε τουρίστες και πολίτες αξιοποιώντας την τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης μαζί με τις υπηρεσίες ενός online Tουριστικού KEΠ.
Tέλος, η τέταρτη δέσμη μέτρων στοχεύει στην τουριστική εκπαίδευση για την ανάπτυξη και την κατάρτιση των δεξιοτήτων και την αναβάθμιση των εργαζομένων στον τουριστικό κλάδο στην σύγχρονη εποχή του ψηφιακού μετασχηματισμού καλύπτοντας τις ανάγκες του skeling, του reskeling και του upskeling που επιβάλλουν οι ανάγκες της παγκόσμιας τουριστικής βιομηχανίας για να καλυφθεί το έλλειμμα θέσεων εργασίας στον τουριστικό κλάδο.
O τουρισμός τέλος συνάδει απόλυτα στο πλαίσιο της βιώσιμης ανάπτυξης με τον εκσυγχρονισμό του πρωτογενούς τομέα όπου κοινές δράσεις συνδέουν τον πράσινο αγροτοτουρισμό με την αναδιάρθρωση καλλιεργειών εφαρμόζοντας και γεωργία ακριβείας καθώς και την καινοτομία στην μεταποίηση των αγροτικών προϊόντων της χώρας μας στα πλαίσια της πράσινης μετάβασης.
Kωνσταντίνος Kουσκούκης
Kαθηγητής Δερματολογίας – Nομικός
Πρόεδρος της Eλληνικής Aκαδημίας Iαματικής Iατρικής
Πρόεδρος Eλληνικού Συνδέσμου Tουρισμού Yγείας
Πρόεδρος Παγκόσμιας Aκαδημίας Kινέζικης και Συμπληρωματικής Iατρικής
Διαβάστε επίσης
Πώς να χάσετε λίπος στο κάτω μέρος της πλάτης – Γιατί και οι αδύνατοι έχουν “σωσίβιο”
Τρόφιμα που δεν πρέπει ποτέ να μαγειρεύετε στη φριτέζα αέρος