Σε καταγγελίες ασφαλισμένων, στους ελέγχους που συνεχίζονται εντατικά, στις επικείμενες αλλαγές στη συνταγογράφηση αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, η πρόεδρος και διοικήτρια του ΕΟΠΥΥ (Εθνικός Οργανισμός Παροχής Υπηρεσιών Υγείας), Θεανώ Καρποδίνη, στην πρώτη συνέντευξη τύπου, που παραχώρησε.
Η κα Καρποδίνη παρουσίασε τις δράσεις του Οργανισμού για το 2024 και ανέλυσε τους στόχους για το 2025.
Σε αυτό το πλαίσιο μίλησε για τους συστηματικούς ελέγχους για την παράνομη συνταγογράφηση.
«Από τον Ιανουάριο τίθεται σε εφαρμογή το σύστημα επιβεβαίωσης συνταγογράφησης.
Σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης θα δημιουργηθεί ένα σύστημα OTP (One Time Password), ένας κωδικός που θα αποστέλλεται με γραπτό μήνυμα στο κινητό του κάθε πολίτη, τη στιγμή ακριβώς που του συνταγογραφεί ο γιατρός είτε φάρμακο είτε εξετάσεις. Η συναίνεση του πολίτη θα ζητείται τόσο κατά τη συνταγογράφηση όσο και κατά την εκτέλεση των παραπεμπτικών», εξήγησε η πρόεδρος και διοικήτρια του ΕΟΠΥΥ.
Θ. Καρποδίνη: Έλεγχοι και αλλαγές στη συνταγογράφηση
Με το νέο σύστημα δεν θα είναι εφικτή η συνταγογράφηση εξετάσεων και φαρμάκων σε άλλα ΑΜΚΑ, εν αγνοία των ασφαλισμένων.
Τέτοια περιστατικά έχουν συμβεί και έχουν γίνει καταγγελίες από πολίτες. Επιπλέον κάποια κέντρα διαγνωστικών εξετάσεων προβαίνουν σε υπερχρεώσεις και γενικά σε παράτυπες συμπεριφορές.
«Το 2024 έγιναν συνολικά 33.000 καταγγελίες από πολίτες και έχουν κλείσει οι 23.000 μέσα από τις ελεγκτικές υπηρεσίες», υπογράμμισε η κα Θεανώ Καρποδίνη.
Για τον καλύτερο έλεγχο και τη διαφάνεια, ο ΕΟΠΥΥ προωθεί ψηφιακή υπηρεσία, στην οποία ο ασφαλισμένος θα μπορεί να καταγγέλλει με ένα «κλικ» την υπηρεσία ή την συνταγή που δεν έχει λάβει ή δεν έχει τεθεί εις γνώση του. Η «πράξη εναντίωσης» θα συμβάλει στον περιορισμό του φαινομένου των πλασματικών συνταγών που ζημιώνουν το δημόσιο.
Τι θα γίνεται με τα ραντεβού
Επιπλέον από την 1η Ιανουαρίου θα καταγράφονται σε ηλεκτρονική πλατφόρμα όλα τα κλεισμένα ραντεβού με τους προσωπικούς γιατρούς και τα Κέντρα Υγείας, ώστε οι γιατροί να μην αρνούνται να κλείσουν ραντεβού με τους πολίτες με τη δικαιολογία ότι δεν έχουν.
Το ίδιο θα συμβεί άμεσα και με τις υπόλοιπες ειδικότητες, ώστε να φαίνεται στο σύστημα ποιοι γιατροί αρνούνται να εξυπηρετήσουν τους ασφαλισμένους.
«Προς το τέλος του 2025 κάτι ανάλογο θα γίνει και με τα ραντεβού με τα διαγνωστικά κέντρα. Σε μια ηλεκτρονική πλατφόρμα τα συμβεβλημένα διαγνωστικά θα «ανεβάζουν» τα κλεισμένα ραντεβού με τους ασφαλισμένους, ώστε να φαίνεται η διαθεσιμότητα.
Με αυτόν τον τρόπο δεν θα υπάρχει η δικαιολογία άρνησής τους να παρέχουν τις σχετικές υπηρεσίες, αναγκάζοντας πολλές φορές τους ασφαλισμένους στην καταβολή ιδιωτικής δαπάνης, προκειμένου να εξυπηρετηθούν.
Οι γιατροί, που δεν θα το κάνουν αυτό, δεν θα μπορούν να αποζημιωθούν. Όλα αυτά θα αποτυπωθούν και στις συμβάσεις μας με τους παρόχους», ανέφερε η διοικήτρια του Οργανισμού.
Οι βιοδείκτες και οι νέοι στόχοι
Ο ΕΟΠΥΥ ασχολείται και με τους βιοδείκτες. Η τελευταία φορά, που μπήκαν νέοι βιοδείκτες στην αποζημίωση, ήταν το 2014.
«Είναι το επόμενο που θα κάνουμε, δουλεύουμε ήδη πάνω σε αυτό. Μέσα στο 2025 θα έχουμε βρει πώς θα ενταχθούν στη δαπάνη, αν, δηλαδή, θα μπουν στα ιατροτεχνολογικά προϊόντα ή στα φάρμακα», είπε η κα Καρποδίνη.
Εξάλλου από την 1η Ιανουαρίου αλλάζει και ο τρόπος κοστολόγησης των νοσοκομείων, προκειμένου οι αρμόδιοι να βλέπουν από το τι περιέχει το κόστος μιας νοσηλείας, μέχρι πώς μπορεί μια νοσηλεία να γίνει πιο οικονομικά και πιο αποτελεσματικά.
Σχετικά με την αποστολή κατ’ οίκον φαρμάκων υψηλού κόστους, τέλος Μαρτίου θα επεκταθεί σε 110.000-120.000 ασθενείς (κατ’ εκτίμηση), καθώς δεν έχουν δυνατότητα πρόσβασης στα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ.
Έχει, ήδη, προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την εύρεση πιστοποιημένου παρόχου, που θα διακινεί τα Φάρμακα Υψηλού Κόστους (ΦΥΚ) στη διεύθυνση που επιθυμούν οι ασθενείς, την οποία θα δηλώνουν μέσα από μια ειδική ηλεκτρονική πλατφόρμα.
Το πρόγραμμα εφαρμόζεται προς το παρόν πιλοτικά, εξυπηρετώντας 2.000 ασθενείς.
Τέλος, αναφερόμενη στους στόχους του Οργανισμού για το 2025 η κα Καρποδίνη είπε ότι αυτοί εκτείνονται σε τέσσερις βασικές κατηγορίες: στην ψηφιακή μετάβαση, στον έλεγχο των πόρων σε πραγματικό χρόνο, στη βελτιωμένη πρόσβαση των ασφαλισμένων στις υπηρεσίες και στην ενδυνάμωση των ασθενών.
Διαβάστε επίσης
Πού μπορούμε να δώσουμε τα φάρμακα και τα προϊόντα υγείας που δεν χρησιμοποιούμε πια