Μια νέα μελέτη αποκάλυψε ότι όταν πηγαίνουμε στο σούπερ μάρκετ και προμηθευόμαστε υγιεινές τροφές, είναι βέβαιο ότι θα κάνουμε και ανθυγιεινές επιλογές.
Για να διαπιστώσουν το σκεπτικό των καταναλωτών πίσω από τις υγιεινές και ανθυγιεινές επιλογές, οι ερευνητές πραγματοποίησαν δύο μελέτες. Στην πρώτη μελέτη, ανέλυσαν δεδομένα πραγματικών αγορών σε 5.000 αγορές σε μια μεγάλη ολλανδική αλυσίδα σούπερ μάρκετ. Χρησιμοποιώντας φορητούς σαρωτές, οι αγοραστές σάρωναν κάθε προϊόν όπως το επέλεγαν, επιτρέποντας στους ερευνητές να παρακολουθήσουν την ακριβή σειρά των επιλογών τους. Οι ερευνητές υπολόγισαν τη «σχετική υγιεινή» κάθε επιλογής συγκρίνοντας την θερμιδική της πυκνότητα (θερμίδες ανά 100 γραμμάρια) με τον μέσο όρο της κατηγορίας προϊόντων της.
Στη δεύτερη μελέτη, συμμετείχαν 504 αγοραστές στις ΗΠΑ σε μια προσομοίωση διαδικτυακών αγορών παντοπωλείου. Οι συμμετέχοντες έκαναν 25 επιλογές προϊόντων σε διάφορες κατηγορίες.
Ισορροπία ανάμεσα σε υγιεινές και ανθυγιεινές επιλογές
Και στις δύο μελέτες, προέκυψε ένα σαφές πρότυπο: η αρχική επιλογή ενός σχετικά υγιεινού προϊόντος ήταν αντιστρόφως συνδεδεμένη με την επόμενη αγορά πουα δεν ήταν και τόσο υγιεινή επιλογή.. Με άλλα λόγια, μια πιο υγιεινή επιλογή ακολουθήθηκε συνήθως από μια πιο ανθυγιεινή και το αντίστροφο.
Είναι ενδιαφέρον ότι αυτή η «εξισορροπητική πράξη» ήταν λιγότερο έντονη όταν η επόμενη επιλογή ήταν από μια κατηγορία λιχουδιάς (όπως τα μπισκότα) σε σύγκριση με μια κατηγορία «αρετής» (όπως το γιαούρτι). Το αποτέλεσμα εξισορρόπησης εξασθενούσε καθώς προχωρούσαν ψώνια, πιθανώς λόγω κόπωσης αποφάσεων ή μειωμένου αυτοελέγχου.
Οι ερευνητές βρήκαν επίσης μια ενδιαφέρουσα ασυμμετρία στο μοτίβο εξισορρόπησης. Στα δεδομένα των πραγματικών αγορών, οι πιο υγιεινές επιλογές εξισορροπήθηκαν περισσότερο από τις πιο ανθυγιεινές. Ωστόσο, στο διαδικτυακό πείραμα, ίσχυε το αντίθετο – οι πιο ανθυγιεινές επιλογές οδήγησαν σε πιο έντονη εξισορρόπηση.
Ωστόσο, οι ερευνητές δεν εξέτασαν την ποσότητα κάθε προϊόντος που αγόρασαν ή κατανάλωσαν οι αγοραστές. Είναι πιθανό η εξισορρόπηση των υγιεινών και ανθυγιεινών επιλογών να εκτείνεται πέρα από την απλή επιλογή προϊόντος σε ότι αφορά τα μεγέθη μερίδων και τις ποσότητες κατανάλωσης.
Η έρευνα δημοσιεύτηκε στο The Journal of Retailing.
Διαβάστε επίσης
Ο κορωνοϊός είναι εδώ: 8 θάνατοι, αύξηση κρουσμάτων και εισαγωγών
ΕΟΦ: Κυκλοφορεί επικίνδυνο συμπλήρωμα διατροφής για τη στυτική δυσλειτουργία