Τα επόμενα βήματα στην ψηφιακή υγειονομική περίθαλψη και οι άμεσες αλλαγές σε όλα τα νοσοκομεία συζητήθηκαν στο πλαίσιο του 9ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών.
Όπως ανέφερε ο Υφυπουργός Υγείας Μάριος Θεμιστοκλέους: «Άλλο η ψηφιοποίηση, άλλο η τεχνολογία υγείας. Μοιράζουμε, για παράδειγμα, δέκα συσκευές στο σπίτι, πρέπει ωστόσο να υπάρχει και ένα κέντρο, που θα αξιολογεί την πληροφορία από τον ασθενή. Θα έχουμε το ολοκληρωμένο σύστημα ris pacs (απομαγνητοφώνηση ιατρικών πράξεων) σε όλα τα νοσοκομεία της χώρας σε 8 μήνες από σήμερα.
Ακόμη, στην εφημερία ενός νοσοκομείου θα μπορεί κανείς με σήμανση χρώματος να βλέπει την κίνησή του, ώστε να ξέρει αν θα αναμένει, αν μεταβεί εκεί. Αυτό θα είναι έτοιμο έως το 2025».
Πώς προχωρά η ψηφιακή υγειονομική περίθαλψη
Ο Υφυπουργός Υγείας, μιλώντας σε πάνελ με θέμα την ψηφιακά προηγμένη υγειονομική περίθαλψη και την ανάπτυξη μιας πραγματικά ενιαίας αγοράς, προανήγγειλε ότι ξεκινά η εφαρμογή του Ενιαίου Ατομικού Φακέλου Υγείας.
«Έχουμε την ενοποίηση των συστημάτων στα νοσοκομεία. Από τον Σεπτέμβριο ο υπολογισμός του clawback θα μπορεί να γίνεται αυτόματα, σε real time. Καταργούμε το χαρτί στις αιτήσεις των γιατρών, έρχεται πλατφόρμα για τη διαδικασία. Η ψηφιοποίηση είναι η είσοδος πολύ μεγάλων αλλαγών».
Τεχνολογία υγείας και δαπάνες
Ο Δημήτρης Νίκας, πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Έρευνας Υγείας & Βιοτεχνολογίας (ΣΕΙΒ), σημείωσε: «Τα δεδομένα υγείας παράγονται παντού. Από επισκέψεις σε νοσοκομεία και ιατρεία μέχρι έξυπνα ρολόγια και συνδεδεμένες ιατρικές συσκευές (με το Διαδίκτυο ή άλλες συσκευές), που βοηθούν στη διαχείριση της υγείας.
Η πρόσβαση σε αυτά τα δεδομένα για επαγγελματίες υγείας και ερευνητές είναι πολύτιμη. Οι ψηφιακές τεχνολογίες υγείας παρουσιάζουν μια ευκαιρία για καλύτερα, ασφαλέστερα και αποτελεσματικότερα συστήματα παροχής υγειονομικής περίθαλψης. Για παράδειγμα, επιτρέπουν την απομακρυσμένη παρακολούθηση ασθενών, βελτιώνοντας την πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη και μειώνοντας τις ανισότητες.
Ωστόσο ένα από τα εμπόδια στην ευρεία εφαρμογή τους στη χώρα μας αποτελεί η απουσία μηχανισμών για τη χρηματοδότηση και την αποζημίωσή τους, το οποίο λειτουργεί εις βάρος των ασθενών, των επαγγελματιών υγείας και του συστήματος υγείας».
Ο Ευάγγελος Καλαμάκης, διευθύνων σύμβουλος της SofMedica, επεσήμανε: «Αυτό, που πρέπει να ζητά η Πολιτεία, είναι τα δεδομένα. Έρχονται οι πλατφόρμες τεχνητής νοημοσύνης, συγκεντρώνουν τα δεδομένα και γίνονται ένας “συνοδηγός” των επαγγελματιών υγείας. Οι Αρχές πρέπει να μας αναγκάσουν να δίνουμε δεδομένα και συγκεκριμένη πληροφόρηση. Έτσι θα προχωρήσει σωστά η ψηφιακή υγειονομική περίθαλψη».
Αξιολόγηση τεχνολογιών υγείας
Την τελευταία πενταετία η βασική μεταβολή στο πεδίο της τεχνολογίας υγείας, ιδίως στο πεδίο της δαπάνης υγείας, προέρχεται από το σύμπαν των ιατρικών συσκευών, των διαγνωστικών δοκιμασιών της προσωποποιημένης προσέγγισης, των εφαρμογών κ.ά.
Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι και στην Ελλάδα, στο νοσοκομειακό πεδίο, το τμήμα της δαπάνης που αφορά στα υλικά και στις συσκευές εμφανίζει τη μεγαλύτερη συγκριτική αύξηση.
Ο επίκουρος καθηγητής Οικονομικών της Υγείας στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, Κώστας Αθανασάκης, πρότεινε να ανοίξει η συζήτηση για την αξιολόγηση των τεχνολογιών υγείας.
«Δίχως αμφιβολία, οι ρυθμιστικές πολιτικές θα πρέπει να επεκταθούν και στο κομμάτι των προηγμένων βιοϊατρικών τεχνολογιών, σε ζητήματα αποζημίωσης και ρύθμισης της χρήσης. Πρόκειται σίγουρα για μια πολύ δύσκολη άσκηση, με πολλαπλές προεκτάσεις, η οποία θα πρέπει να έχει μια διττή στόχευση: την αποδοτικότητα και τη διασφάλιση της πρόσβασης.
Την απάντηση στο πεδίο αυτό μπορεί να δώσει η επέκταση της διαδικασίας της Αξιολόγησης Τεχνολογιών Υγείας (ΗΤΑ) και στο κομμάτι των συσκευών προηγμένης βιοϊατρικής τεχνολογίας. Οφείλουμε να ανοίξουμε τη σχετική συζήτηση».
Ο πρόεδρος ψηφιακής υγείας στην Ένωση Ελλήνων Ασθενών, Δημήτρης Κοντοπίδης, υπογράμμισε τη σημασία της ψηφιακής εγγραμματοσύνης των Ελλήνων ασθενών, αναφέροντας συγκεκριμένα παραδείγματα.
«Η εμπειρία των ασθενών στον ψηφιακό μετασχηματισμό θα έπρεπε να αφορά σε κάτι παραπάνω από λ.χ. το ψηφιακό ραντεβού. Στην πανδημία ήταν μια καλή πρακτική το ότι οι πολίτες μάθαμε να χρησιμοποιούμε τις νέες τεχνολογίες. Μπορούσε ο ασθενής να κάνει αυτοδιάγνωση, να κάνει το τεστ μόνος του.
Χρειάζεται να εκπαιδευθούν και οι ασθενείς και οι επαγγελματίες υγείας, για τη σωστή χρήση των ψηφιοποιημένων υπηρεσιών», είπε χαρακτηριστικά.
Διαβάστε επίσης
Φόρουμ Δελφών για ελλείψεις φαρμάκων: Στο 75% η εγκυρότητα της νέας ψηφιακής πλατφόρμας