Ο τουρισμός πολυτελείας εμφανίζει σημαντική άνοδο τα τελευταία χρόνια και η Ελλάδα έχει τα φόντα να κυριαρχήσει και σε αυτόν τον τομέα.
H πολυτελής φιλοξενία δεν απευθύνεται αποκλειστικά και μόνο στην κατηγορία επαγγελματιών και τουριστών (business and pleasure) με υψηλά εισοδήματα, οι οποίοι επιθυμούν να απολαύσουν τις καλύτερες δυνατές υπηρεσίες κατά τη διάρκεια επαγγελματικών ταξιδιών ή διακοπών.
Αναφέρεται στα μεγάλα αστικά κέντρα, όπως Aθήνα, Θεσσαλονίκη, και σε επιλεγμένους προορισμούς που διαθέτουν τις ξενοδοχειακές μονάδες οι οποίες μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες του απαιτητικού αυτού κοινού για την ασφαλή μετακίνηση και την ήσυχη διαμονή τους, όταν πρόκειται για διάσημους επιχειρηματίες, που συνοδεύονται συνήθως από την οικογένειά τους.
H Ελλάδα διαθέτει αρκετές ξενοδοχειακές υποδομές, σε αρκετούς προορισμούς για τη διαμονή και την εξυπηρέτηση της απαιτητικής αυτής κατηγορίας τουριστών, ενώ υπάρχει και σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον από διεθνείς επενδυτές για αγορά, ενοικίαση και ανακαίνιση ακινήτων, με κυρίαρχο στόχο την πολυτέλεια, τάσεις οι οποίες αναπτύσσονται ραγδαία σε παγκόσμιο επίπεδο.
H βιοαρχιτεκτονική και οι πρωτοβουλίες των ξενοδοχείων να αντισταθμίσουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα αποτελούν μερικά από τα κύρια προαπαιτούμενα ενσωμάτωσης της περιβαλλοντικής, κοινωνικής και εταιρικής ευθύνης των τουριστικών επιχειρήσεων.
Ο τουρισμός πολυτελείας και τι αναζητούν οι Gen Y και Z
Οι ταξιδιώτες πολυτελείας επιθυμούν επιπλέον ατομικό χώρο και μεγαλύτερη απόσταση από τους άλλους επιβάτες, όπως σε σαλόνια αεροδρομίου, καμπίνες πρώτης θέσης, μεγαλύτερες θέσεις business class, ενώ κάνουν την πτήση ακόμη και με ιδιωτικό τζετ ως εμπειρία πολυτελείας.
H πολυτελής φιλοξενία έχει προοδευτική άνοδο, καθώς οι επόμενες γενιές ταξιδιωτών που θα κυριαρχήσουν στο μέλλον είναι οι Gen Y και Gen Z, που γεννήθηκαν μεταξύ 1981 και 2012, και θα αντιπροσωπεύουν το 80% της παγκόσμιας αγοράς υπηρεσιών και ειδών πολυτελείας έως το 2030.
Αυτοί οι νέοι καταναλωτές έχουν διαφορετική αντίληψη της πολυτέλειας από τις παλαιότερες γενιές, αξιοποιώντας περισσότερο τις εμπειρίες πολυτελείας για να απολαύσουν την αυθεντικότητα ως μία από τις πιο σημαντικές προκλήσεις της πολυτελούς φιλοξενίας, ενώ συγχρόνως αναμένουν από τα πολυτελή ξενοδοχεία να αντιληφθούν και να ανταποκριθούν στις προσωπικές ανάγκες τους.
H προσωπική ολοκλήρωση και η αυτοβελτίωση που επιτυγχάνονται μέσα από τέτοιες εμπειρίες αποτελούν πλέον προτεραιότητα για τους ταξιδιώτες πολυτελείας και ένα από τα megatrends που εμβαθύνουν και αναζητούν νέες εμπειρίες, αναδεικνύοντας τον όρο transformative travel σε σημείο αναφοράς για την τουριστική βιομηχανία στο μεταβαλλόμενο τοπίο των πολυτελών ταξιδιών.
Εισέρχονται δυναμικά στον τουρισμό και τα «επιπρόσθετα» (adds-ons), επιβάλλοντας το modus operandi των τουριστικών επιχειρήσεων να χρησιμοποιεί την ψηφιακή τεχνολογία, αναδιαμορφώνοντας στρατηγικούς σχεδιασμούς, συντονισμό και έλεγχο όλων των ενεργειών των εμπλεκόμενων φορέων που άπτονται του τουρισμού πολυτελείας, με στόχο την αποφυγή δυσφήμισης της χώρας, εφαρμόζοντας πάντα το δόγμα «valaue for money». H αξία των ταξιδιών πολυτελείας σε παγκόσμιο επίπεδο ανήλθε σε 1,28 τρισ. δολ. Το 2022, με προβλεπόμενο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης σε 7,7% το 2023-2030.
H Ελλάδα, με το ιδανικό και μοναδικό βιοκλίμα της, ανταποκρίνεται στις ανάγκες της πολυτελούς φιλοξενίας και με yachts, αναβαθμίζοντας τους τουριστικούς λιμένες, με έμφαση στην προστασία του περιβάλλοντος, με την απεξάρτηση από τον άνθρακα και την αύξηση της ενεργειακής αποδοτικότητας.
Κωνσταντίνος Ε. Κουσκούκης
Καθηγητής Δερματολογίας – Νομικός
Πρόεδρος Ελληνικής Ακαδημία Ιαματικής Ιατρικής
Διαβάστε επίσης
Προβιοτικά: Ο διαιτολόγος λύνει όλες τις απορίες
Παρβοϊός Β19: 5+2 ερωτήσεις και απαντήσεις λύνουν τις απορίες