«Η προώθηση του Οινοτουρισμού στη χώρα μας, αποτελεί στρατηγική επιλογή της κυβέρνησής μας, μέσα από τη συνεργασία των υπουργείων Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και Τουρισμού, ως νέου τουριστικού δρόμου» δήλωσε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Γιώργος Γεωργαντάς με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Οινοτουρισμου που έχει καθιερωθεί για τις 13 Νοεμβρίου.
Παράλληλα, ο υπουργός επισήμανε ότι «έχει ιδιαίτερη αξία για τη χώρα μας καθώς ενισχύει τη γεωργία και την ανάπτυξη υπαίθριων και απομακρυσμένων περιοχών μέσα από τους “δρόμους κρασιού”, δημιουργώντας ξεχωριστές εμπειρίες για τους οινοτουρίστες και δρόμους ανάπτυξης για την ελληνική περιφέρεια».
Τέλος, πρόσθεσε, «κάθε άρωμα που νιώθει ο επισκέπτης σε ένα κτήμα και εμπεριέχεται σε ένα καλό κρασί, συνδέεται με την ιστορία, τον πολιτισμό, τη θρησκεία, τα έθιμα και τις συνήθειες του λαού μας».
Σκοπός και δράση οινοτουρισμού
Ο οινοτουρισμός είναι το είδος του τουρισμού που ο σκοπός του περιλαμβάνει τη γεύση, την κατανάλωση ή την αγορά του κρασιού από το μέρος παραγωγής του ή κοντά σε κείνο το μέρος. Η διαφορά του οινοτουρισμού με τα άλλα είδη του εναλλακτικού τουρισμού και του αγροτουρισμού, είναι πως ο οινοτουρισμός αποτελείται από επισκέψεις σε αμπελώνες, οινοποιίες, όπου ο τουρίστας μπορεί να γευθεί κρασιά, ή και ακόμη να πάρει μέρος στη συγκομιδή των σταφυλιών.
Πότε απαντάται ως μορφή τουρισμού
Ο οινοτουρισμός είναι μια σχετικά νέα μορφή τουρισμού. Η ιστορία του ποικίλει από περιοχή σε περιοχή. Σε μέρη όπως η περιοχή Napa Valley AVA (στην Καλιφόρνια) ο οινοτουρισμός παρουσίασε σημαντική ανάπτυξη μετά από συντονισμένη προσπάθεια διαφήμισης και προώθησης, η οποία τέθηκε σε εφαρμογή το 1975. Περαιτέρω ώθηση δόθηκε το 1976 μετά από διαγωνισμό κρασιού που έγινε στο Παρίσι (Paris Wine Tasting of 1976).
Άλλες περιοχές, όπως η Καταλονία της Ισπανίας έχουν αρχίσει να διαφημίζουν και να προωθούν τον οινοτουρισμό μόλις από τα μέσα της δεκαετίας του 2000, εστιάζοντας κυρίως στο ότι αποτελεί μια εναλλακτική μορφή τουρισμού για τις παραλίες για τις οποίες η Ισπανία είναι ευρέως γνωστή.
Υπήρξε επίσης μια τόνωση στο προφίλ του οινοτουρισμού μετά την κυκλοφορία της ταινίας με τίτλο “Sideways”, στην οποία οι δύο κεντρικοί χαρακτήρες επισκέπτονται οινοποιεία στην περιοχή Σάντα Μπάρμπαρα της νότιας Καλιφόρνιας.