Πρόγραμμα Οσφρητικής Αγωγής για άτομα με προβλήματα όρασης, με στόχο την ανάπτυξη της όσφρησης, αναμένεται να ξεκινήσει η Πανελλήνια Ένωση Αμφιβληστροειδοπαθών (ΠΕΑ).
Ήδη ολοκληρώθηκε η πιλοτική φάση σχεδιασμού-οργάνωσης και υλοποίησης μέσω εργαστηρίων σε Άτομα με Αναπηρία Όρασης, της Παρέμβασης για την Ανάπτυξη της Οσφρητικής Αγωγής, με την καλλιέργεια δεξιοτήτων, καθώς και η σύνταξη του σχετικού εγχειριδίου, που δίνει τη δυνατότητα επέκτασης της εν λόγω παρέμβασης ως πρόγραμμα, με την κωδική ονομασία «ΜΕΛΙΤΗ».
Από το καλοκαίρι του 2023 έως και το 2024, έγινε η οργάνωση του υλικού που διαμορφώθηκε από την υλοποίηση των Εργαστηρίων Οσφρητικής Αγωγής, καθώς και η επεξεργασία αυτού με αποτέλεσμα να συνταχθεί έως το καλοκαίρι του 2025 το σχετικό εγχειρίδιο με τον τίτλο «ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ/ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΟΣΦΡΗΤΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ – ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ», με τη διακριτική ονομασία «ΜΕΛΙΤΗ».
Το σχετικό εγχειρίδιο για την ανάπτυξη της Οσφρητικής Αγωγής, είναι αναρτημένο στον ιστότοπο του Συλλόγου retina.gr στην ενότητα ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ, με τον τίτλο «Οσφρητική Αγωγή», όπου θα παρατίθενται σχετικά έγγραφα και υλικό της Παρέμβασης «ΜΕΛΙΤΗ».
Ανάπτυξης της όσφρησης
Κατά τη διάρκεια της μελέτης, ανιχνεύθηκαν ενενήντα (90) οσμές, συντάσσοντας τις σχετικές ταυτότητες οσμών, οι οποίες κατηγοριοποιούνται σε είκοσι τρείς (23) κατηγοριοποιήσεις/οικογένειες οσμών.
Παράλληλα έχουν συνταχθεί εννιά (9) παραρτήματα, τα οποία συμβάλουν στην τήρηση της σχετικής μεθοδολογίας ανάπτυξης των Εργαστηρίων Οσφρητικής Αγωγής και στην αξιοποίηση αυτών σε ψυχοκοινωνικό επίπεδο.
Η Παρέμβαση/Πρόγραμμα Οσφρητικής Αγωγής αξιοποίησε αρχικώς της εμπειρία των ΑμΑΟ, λαμβάνοντας ως αφετηρία την κοινή πεποίθηση ότι η απουσία ή η μείωση της όρασης συμβάλλει στην ανάπτυξη άλλων αισθητηριακών διαδικασιών, όπως της Ακοής, της Όσφρησης και της Αφής. Έτσι, με την καταγραφή διάφορων εμπειριών συλλέχθηκαν πληροφορίες σχετικά με την ταυτοποίηση οσμών, τον τρόπο διαφοροποίησής τους, τη διαδικασία σύνδεσής τους με συναισθήματα, εικόνες και καταστάσεις και με την απόκτηση σχετικών δεξιοτήτων, συμβάλλοντας στη βελτίωση των γνώσεων και των νοητικών λειτουργιών.
Η πορεία ανάπτυξης της Παρέμβασης έδειξε ότι αυτή μπορεί να αξιοποιηθεί ως εργαλείο σε όλες τις κατηγορίες των ατόμων με αναπηρία, όλων των ηλικιών, στο πλαίσιο οργανωμένων εκπαιδευτικών δομών Ειδικής Αγωγής, αλλά και οργανώσεων της Κοινωνίας των Πολιτών – Συλλόγων.
Επίσης, είναι δυνατόν να αξιοποιηθεί ως Εργαστήριο καλλιέργειας δεξιοτήτων σε μαθητικό πληθυσμό των σχολικών μονάδων σε επίπεδο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για παιδιά και εφήβους από τεσσάρων (4) ετών και άνω, ανάλογα με τον τρόπο οργάνωσης και τα στάδια κλιμάκωσης κατά την υλοποίηση των Εργαστηρίων.
Παράλληλα, η Παρέμβαση συστήνεται να αναπτυχθεί σε Προγράμματα Φυσικής και Κοινωνικής Αποκατάστασης, σε άτομα με ήπιες μορφές διαταραχών μνήμης και άλλες νευρολογικές διαταραχές, σε ηλικιωμένα άτομα, καθώς και σε εργαζόμενους διαφόρων κατηγοριών στο πλαίσιο των προγραμμάτων ενίσχυσης της επικοινωνίας και ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού, ακόμη και με μορφή παιχνιδιού.
photo shutterstock
Διαβάστε επίσης
Λάθος μετάγγιση αίματος σε ασθενή ιδιωτικής κλινικής – Tρεις συλλήψεις
Παγκόσμια Ημέρα Κυστικής Ίνωσης: Κάθε εβδομάδα γεννιέται ένα παιδί με τη νόσο