Νέα έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος αποκαλύπτει πως πάνω από 110 εκατομμύρια Ευρωπαίοι εκτίθενται καθημερινά σε επιβλαβή επίπεδα θορύβου, κυρίως λόγω οδικής κυκλοφορίας, σιδηροδρόμων και αεροσκαφών. Ο θόρυβος, σχετίζεται με 66.000 πρόωρους θανάτους τον χρόνο, καρδιοπάθειες, διαβήτη και διαταραχές ύπνου.
Η ηχορύπανση κρατά το σώμα μας σε μια συνεχή κατάσταση “συναγερμού”, ακόμα κι όταν δεν το συνειδητοποιούμε», λέει η Dr Eulalia Peris, επιστήμονας του ΕΟΠ. «Το χρόνιο στρες που προκαλεί οδηγεί σε φλεγμονές και αυξάνει τον κίνδυνο σοβαρών παθήσεων».
Το 20% των Ευρωπαίων ζει με επιβλαβή επίπεδα θορύβου
Τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά: το 20% του πληθυσμού της Ευρώπης επηρεάζεται από την ηχορύπανση, κυρίως λόγω της οδικής κυκλοφορίας, αλλά και των σιδηροδρόμων και των αεροσκαφών. Σε χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, το ποσοστό των πολιτών που ζουν με επιβλαβή επίπεδα θορύβου φτάνει ακόμα και το 40%.
Η έκθεση επισημαίνει ότι:
- 17 εκατομμύρια άνθρωποι βιώνουν μακροχρόνια υψηλή ενόχληση από τον θόρυβο,
- 5 εκατομμύρια υποφέρουν από σοβαρές διαταραχές ύπνου,
- 15 εκατομμύρια παιδιά ζουν σε περιοχές με επίπεδα ηχορύπανσης που ξεπερνούν τα όρια ασφαλείας.
- Κι όλα αυτά μεταφράζονται σε 100 δισεκατομμύρια ευρώ ετήσιο οικονομικό κόστος για τα ευρωπαϊκά κράτη.
Θόρυβος – Πιο επικίνδυνος και από το παθητικό κάπνισμα
Οι επιστήμονες τονίζουν ότι οι επιπτώσεις της ηχορύπανσης είναι σοβαρότερες ακόμη και από την έκθεση σε μόλυβδο ή το παθητικό κάπνισμα, ενώ η πραγματική διάσταση του προβλήματος ίσως να είναι ακόμη μεγαλύτερη. Αν εφαρμοστούν τα αυστηρότερα όρια του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ), τότε ο αριθμός των Ευρωπαίων που ζουν με επικίνδυνα επίπεδα θορύβου εκτοξεύεται στα 150 εκατομμύρια.
Στόχος της Ε.Ε. για το 2030
Η Ε.Ε. είχε θέσει στόχο τη μείωση κατά 30% μέχρι το 2030 του πληθυσμού που εκτίθεται σε χρόνιο θόρυβο από μεταφορές. Ωστόσο, οι αναλυτές του ΕΟΠ διαπιστώνουν ότι η πρόοδος είναι ανεπαρκής. Την πενταετία 2017–2022, η ηχορύπανση στην Ευρώπη μειώθηκε μόλις κατά 3%.
Ο Οργανισμός προτείνει συγκεκριμένα μέτρα
- Μείωση των ορίων ταχύτητας στις πόλεις,
- Υποχρεωτικά ελαστικά χαμηλού θορύβου για τα οχήματα,
- Ενίσχυση των δημόσιων συγκοινωνιών, της πεζής μετακίνησης και της ποδηλασίας.
- Ειδικά για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, οι ειδικοί προειδοποιούν πως δεν αποτελούν από μόνα τους λύση, αφού ο θόρυβος στις υψηλές ταχύτητες οφείλεται όχι στον κινητήρα, αλλά στη τριβή των ελαστικών με την άσφαλτο.
«Ένα μικρό ποσοστό ιδιαίτερα θορυβωδών οχημάτων ευθύνεται για το μεγαλύτερο μέρος της ηχορύπανσης», επισημαίνουν οι επιστήμονες του ΕΟΠ.
Ο θόρυβος “στοιχειώνει” και τα τρένα – όχι μόνο τους δρόμους
Η έκθεση τονίζει την ανάγκη για καλύτερη συντήρηση των σιδηροδρομικών γραμμών και των συρμών, ώστε να μειωθεί η ηχορύπανση από τα τρένα. Αντίστοιχα, προτείνονται βελτιώσεις στις απογειώσεις και προσγειώσεις των αεροσκαφών και η εισαγωγή πιο αθόρυβων αεροπλάνων.
Για την εκτελεστική διευθύντρια του ΕΟΠ, Leena Ylä-Mononen, το πρόβλημα έχει και προσωπική διάσταση: «Η ηχορύπανση περιορίζει την ποιότητα ζωής. Δεν είναι κάτι που το παρατηρείς μόνο, το νιώθεις βαθιά. Κι όμως, συχνά αγνοείται επειδή είναι διαρκής – όχι περιστασιακή, όπως η ατμοσφαιρική ρύπανση», τονίζει.
Η ίδια κρούει τον κώδωνα του κινδύνου: «Τα παιδιά είναι ιδιαίτερα ευάλωτα. Οι μακροχρόνιες επιπτώσεις στην υγεία και το περιβάλλον είναι τεράστιες. Το θέμα πρέπει να μπει στην κορυφή της πολιτικής ατζέντας όλων των χωρών».
Photo Shutterstock
Διαβάστε επίσης
Από τι μπορεί να κινδυνεύουν όσοι ζουν κοντά σε αεροδρόμια
Ηχορύπανση και μικροσωματίδια αυξάνουν τον κίνδυνο υπογονιμότητας