To Τμήμα Ιατρικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, προσκαλεί φοιτητές, εκπαιδευτές, ερευνητές ιατρικής και όλων των επαγγελμάτων υγείας, ασθενείς, φροντιστές και πολίτες στο ετήσιο συνέδριο της Association of Medical Schools in Europe (AMSE) που διοργανώνεται στη Θεσσαλονίκη, στις 17-19 Οκτωβρίου 2024, να συζητήσουν τις προκλήσεις της παροχής υπηρεσιών υγείας με επίκεντρο τον άνθρωπο και της εκπαίδευσης επαγγελματιών υγείας, που μετασχηματίζεται ώστε να ανταποκριθεί στις ανάγκες υγείας της κοινωνίας του μέλλοντος.
Η AMSE καλλιεργεί τη συνεργασία και την ανταλλαγή εμπειριών μεταξύ των Ιατρικών Σχολών στην Ευρώπη και υποστηρίζει τη δημιουργία ενεργών σχέσεων και διαλόγου με όλους τους παράγοντες που εμπλέκονται στην εκπαίδευση, την έρευνα, και τη φροντίδα υγείας. Στο συνέδριο AMSE2024 με κεντρικό θέμα “Educating for patient-centred and community-engaged healthcare” (Εκπαίδευση για φροντίδα υγείας με επίκεντρο τον άνθρωπο που ανταποκρίνεται στις ανάγκες υγείας της κοινωνίας) θα συζητηθούν μεταξύ άλλων θεμάτων εκπαίδευσης και φροντίδας υγείας τα παρακάτω θέματα ιδιαίτερου ενδιαφέροντος:
Πέμπτη 17 Οκτωβρίου (Τμήμα Ιατρικής ΑΠΘ)
Διασυνδεδεμένη φροντίδα υγείας με επίκεντρο τον άνθρωπο. Θα συζητηθούν οι διαδρομές υγείας και η φροντίδα ασθενών με σύνθετες ανάγκες στο σπίτι, η ειδική προσέγγιση στη μετάβαση της φροντίδας από τη φροντίδα παιδιών σε φροντίδα ενηλίκων, η λειτουργία διεπιστημονικών ομάδων επαγγελματιών υγείας και η εκπαίδευση γιατρών και ασθενών στην από κοινού λήψη αποφάσεων θεραπείας.
Φοιτητές-φοιτήτριες και καθηγητές-καθηγήτριες επαγγελμάτων υγείας, εκπρόσωποι ασθενών, ασθενείς, φροντιστές, γιατροί και άλλοι επαγγελματίες υγείας, και πολίτες θα συζητήσουν σε ανοιχτό διάλογο τις σημαντικότερες προκλήσεις και τα βήματα που απαιτείται να γίνουν για να συμβάλουν οι ασθενείς και οι οικογένειές τους στη διαμόρφωση της κουλτούρας και του πλαισίου παροχής υπηρεσιών υγείας υπό το συντονισμό της Προέδρου του συνεδρίου Καθηγήτριας Ιατρικής ΑΠΘ Αθανασίας Πρίντζα (φωτό).
Ομιλία αναφορικά με την εξασφάλιση της ποιότητας στις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας και τη διαφύλαξη της ασφάλειας των ασθενών. Πρωτοβουλίες, συμμετοχή και αυτενέργεια των φοιτητών στην εκπαίδευση τους και την έρευνα. Ηθική και δεοντολογία της κλινικής έρευνας. Έρευνα και καινοτομία στην εκπαίδευση επαγγελματιών υγείας. Τεχνολογικά υποστηριζόμενη μάθηση και καινοτόμες τεχνολογίες εμβύθισης (Immersive Teaching) στη σύγχρονη ιατρική εκπαίδευση θα συζητηθούν αλλά και θα παρουσιαστούν βιωματικά στους συμμετέχοντες του συνεδρίου, που θα εχουν την ευκαιρία να εξοικειωθούν με εφαρμογές που έχουν στη διάθεσή τους οι φοιτητές και νέες εφαρμογές που αναπτύσσονται και αλλάζουν δραστικά τη σύγχρονη ιατρική εκπαίδευση.
Μάθηση που προετοιμάζει για την παροχή υπηρεσιών υγείας σε πραγματικές συνθήκες. Χειρουργική εκπαίδευση πέρα από τις δεξιότητες. Η σύνδεση της ψυχοσωματικής υγείας και ευεξίας ή εξουθένωσης των επαγγελματιών υγείας με την ασφάλεια των ασθενών. Η εκπαίδευση με επίκεντρο τον ασθενή ως προετοιμασία για την άσκηση ιατρικής σε πραγματικές συνθήκες με επίκεντρο τον άνθρωπο σε κάθε κοινωνικό πλαίσιο. Εκπαίδευση και έρευνα που λαμβάνουν υπόψιν τους τα συναισθηματικά τραύματα των ανθρώπων. Καλλιέργεια της κλινικής συλλογιστικής που συνεκτιμά την πολυπλοκότητα του πραγματικού κόσμου και κατάλληλων δεξιοτήτων, η γνώση και ικανότητα αυτόνομης εκτέλεσης των οποίων κρίνεται εκ των ων ουκ άνευ (entrustable professional activities) για την άσκηση της ιατρικής.
Παρασκευή 18 Οκτωβρίου (Μέγαρο Μουσικής)
Ο ρόλος της ηγεσίας και ανάπτυξης ομάδων στην εκπαίδευση επαγγελματιών υγείας. Διεθνοποίηση των ιατρικών σπουδών. Η Ευρωπαϊκή οπτική στον τομέα των δεξιοτήτων εκείνων, η γνώση και ικανότητα αυτόνομης εκτέλεσης των οποίων από τους/τις προπτυχιακούς/ες φοιτητές/τριες κρίνεται επιτακτική (entrustable professional activites). Η τεχνητή νοημοσύνη στην παροχή υπηρεσιών υγείας. Ψυχοσωματική υγεία ή εξουθένωση των φοιτητών – φοιτητριών ιατρικής.
Πάνελ συζήτησης για τους στόχους, το παρόν και το μέλλον των προγραμμάτων ανάπτυξης / συνεχιζόμενης εκπαίδευσης του ακαδημαϊκού διδακτικού προσωπικού των Ιατρικών Τμημάτων. Συζήτηση των Προέδρων των Ιατρικών Σχολών της Ελλάδας για τις προκλήσεις και τις απαραίτητες αλλαγές στα προπτυχιακά προγράμματα σπουδών υπό το συντονισμό του Προέδρου του Τμήματος Ιατρικής του ΑΠΘ καθ Στέφανου Τριαρίδη και του Προέδρου της AMSE Prof Harm Peters.
Διαλέξεις που επικεντρώνονται στο δεοντολογικό τρόπο διδασκαλίας των επικοινωνιακών δεξιοτήτων στον χώρο της υγείας, στη συναισθηματική νοημοσύνη των εχόντων/ουσών θέσεις ηγεσίας και στην εκπαίδευση (τόσο σε εικονικό περιβάλλον όσο και σε πλαίσιο φυσικής τάξης) σε δεξιότητες επικοινωνίας με ανθρώπους που πάσχουν από νευροαναπτυξιακές διαταραχές.
Απονομή του βραβείου Peter Deater Award στην Prof Madalena Patricio και ομιλία της που παρουσιάζει την αναγκαιότητα οι φοιτητές-φοιτήτριες Ιατρικής να εμφορούνται από ενσυναίσθηση και αφετέρου τη δυσκολία απόκτησης της συγκεκριμένης ικανότητας.
Εργαστήριο (workshop) με στόχο την ενδυνάμωση της δεξιότητας της από κοινού (μεταξύ ασθενούς-ιατρού) λήψης ιατρικών αποφάσεων και της ασθενοκεντρικής παροχής υπηρεσιών υγείας.
Σάββατο 19 Οκτωβρίου (Μέγαρο Μουσικής)
Συζήτηση για την ανάγκη εκπαίδευσης επαγγεματιών υγείας με πυξίδα τη συμπερίληψη και τη διαφορετικότητα στην κοινωνία στο πλαίσιο άσκησης της ιατρικής στο σύγχρονο πραγματικό κόσμο.
Πάνελ συζήτησης αναφορικά με τις αλλαγές στα προγράμματα σπουδών με έμφαση στις τροποποιήσεις στο περιεχόμενο των διδακτικών αντικειμένων και την εφαρμογή και αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των συγκεκριμένων διαφοροποιήσεων.
Στρογγυλή τράπεζα σχετικά με το «κρυφό»/«λανθάνον» πρόγραμμα (‘hidden’ curriculum) και την -πέραν της τυπικής εκπαίδευσης- μάθηση που λαμβάνει χώρα στο ακαδημαϊκό περιβάλλον με πρωτοβουλία των ίδιων των φοιτητών/τριών. Ειδικότερα, θα προβληθούν οι πρότυπες και πρωτότυπες δράσεις εκπαιδευτικού, κοινωνικού και εθελοντικού χαρακτήρα που διοργανώνονται από μέλη της HelMSIC (Hellenic Medical Students’ International Committee) και της ΕΕΦΙΕ (Επιστημονική Εταιρεία Φοιτητών Ιατρικής Ελλάδας).
Επιπρόσθετα, θα παρουσιαστεί ένα διεπιστημονικό μοντέλο εκπαίδευσης στη Βασική Υποστήριξη Ζωής (Basic Life Support) με συμμετοχή τόσο ειδικών επαγγελματιών υγείας όσο και προπτυχιακών φοιτητών/τριών.
Εργαστήριο (workshop) που αποσκοπεί στην παροχή πρακτικών συμβουλών για την προαγωγή της συναισθηματικής νοημοσύνης των επαγγελματιών υγείας και τη σχετική εξάσκηση με στόχο τη βελτιστοποίηση των προσφερόμενων υπηρεσιών υγείας.
Σε ένα συνέδριο που στηρίχθηκε στη συν-δημιουργία θα συζητηθούν αυτά που θεωρούν οι σημερινοί φοιτητές – φοιτήτριες και αυριανοί γιατροί ουσιαστικά για την ιατρική εκπαίδευση.
Σημειώνεται ότι το συνέδριο ενισχύεται από την AMSE2024Student TaskForce, μια δημιουργική ομάδα που αποτελείται από 25 φοιτητές Ιατρικής, οι οποίοι κλήθηκαν να φέρουν τις φρέσκες καινοτόμες ιδέες τους στο τραπέζι και να συμβάλλουν στη διοργάνωση του AMSE2024 Conference στη Θεσσαλονίκη. Η TaskForce διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην προώθηση της εκδήλωσης, και τη δημιουργία πρωτοβουλιών για τη βελτίωση της συνολικής εμπειρίας των συμμετεχόντων στο συνέδριο.
Αναλυτικές πληροφορίες στο site του AMSE2024 (amse2024.gr).