Η πανδημία της COVID-19 οδήγησε σε διπλασιασμό τις καθημερινές και σε τριπλασιασμό τα Σαββατοκύριακα της χρήσης του ποδηλάτου και όπως ήταν αναμενόμενο αυξήθηκαν και οι τραυματισμοί μετά από πτώση.
Μια νέα μέθοδος δοκιμάζει για πρώτη φορά πόσο καλά προστατεύουν τα κράνη από τους πιο συνηθισμένους και σοβαρούς τραυματισμούς του εγκεφάλου
Οι τραυματισμοί που οφείλονται σε ξαφνική πρόσκρουση ή σε χτύπημα στο κεφάλι μετά από πτώση, μπορούν να προκαλέσουν αιμορραγία, απώλεια αισθήσεων και πιθανές αλλαγές στον εγκέφαλο όπως απώλεια μνήμης, αλλαγές στη διάθεση και στην προσωπικότητα και έλλειψη συγκέντρωσης, μερικές φορές μάλιστα ακόμα και μετά από πολλά χρόνια από τον αρχικό τραυματισμό.
Η χρήση κράνους και στην ποδηλασία είναι απαραίτητη, αλλά τα κράνη που χρησιμοποιούν οι ποδηλάτες δεν έχουν δοκιμασθεί όσο τα κράνη που χρησιμοποιούν όσοι οδηγούν μηχανές.
Νέες τεχνολογίες στα κράνη ποδηλασίας έχουν εμφανιστεί τα τελευταία χρόνια για τον μετριασμό των εγκεφαλικών τραυματισμών σε συγκρούσεις ή πτώσεις από το ποδήλατο, αλλά ο τρόπος με τον οποίο δοκιμάζεται η αποτελεσματικότητα των κρανών ποδηλάτου αφήνει περιθώρια βελτίωσης.
Η πλειονότητα των τραυματισμών στην ποδηλασία προκαλούνται από περιστροφικές δυνάμεις στον εγκέφαλο, οι οποίες δημιουργούνται από το κεφάλι που χτυπά στο έδαφος σε μη σωστή (πλάγια) γωνία, κυρίως όταν οι ποδηλάτες πέφτουν ή συγκρούονται ενώ κινούνται.
Ωστόσο, οι τρέχουσες μέθοδοι ελέγχου των κρανών προστασίας ελέγχουν εάν το κεφάλι προστατεύεται από πτώσεις σε ορθή γωνία, οι οποίες συμβαίνουν κυρίως όταν τα ποδήλατα είναι ακίνητα και δεν λαμβάνουν υπόψη τις περιστροφικές δυνάμεις όταν οι ποδηλάτες πέφτουν στο έδαφος με ταχύτητα.
Τώρα, μια νέα μελέτη από το Imperial College London που δημοσιεύθηκε στο Annals of Biomedical Engineering δείχνει μια νέα τεχνική δοκιμής κράνους με δυνατότητα προσομοίωσης που ελέγχει πόσο καλά τα κράνη προστατεύουν τα κεφάλια από τις περιστροφικές δυνάμεις.
Κύριος συγγραφέας ο Fady Abayazid, Ph.D. από το Imperial’s Dyson School of Design Engineering δήλωσε: “Ο αριθμός των ατόμων που κάνουν ποδήλατο από τότε που ξεκίνησε η πανδημία COVID-19 διπλασιάστηκε τις καθημερινές και τριπλασιάστηκε τα Σαββατοκύριακα στο Ηνωμένο Βασίλειο. Για να είναι ασφαλείς, είναι σημαντικό οι ποδηλάτες να γνωρίζουν τον καλύτερο τρόπο για να προστατεύσουν τα κεφάλια τους σε περίπτωση πτώσης ή σύγκρουσης».
Για τη διεξαγωγή της μελέτης, οι ερευνητές ανέπτυξαν μία μέθοδο σύγκρισης της αποτελεσματικότητας 27 διαφορετικών νεότερων και πιο συμβατικών κρανών, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που διαθέτουν αερόσακους, στρώματα μείωσης της τριβής, μαξιλάρια και κυματιστές κυψελίδες.
Διαπίστωσαν ότι τα κράνη νεότερης τεχνολογίας μείωσαν την καταπόνηση ολόκληρου του εγκεφάλου σε σύγκριση με τα παλαιότερα συμβατικά κράνη. Ωστόσο, διαπίστωσαν επίσης ότι η αποτελεσματικότητα των νεότερων κρανών εξαρτιόταν από την τεχνολογία και τη θέση της πτώσης. Τα κράνη με αερόσακο έδειξαν μία υπεροχή στους περισσότερους δείκτες.
Επιπλέον, ορισμένα κράνη που είχαν σχεδιαστεί ειδικά για τη μείωση των περιστροφικών δυνάμεων δεν φάνηκαν να επιτυγχάνουν τους στόχους τους. Ο Fady είπε: «Χωρίς μια ισχυρή, κατάλληλη για τη δοκιμή μέθοδο και επιστημονική υποστήριξη, οι καταναλωτές παραμένουν ανεπαρκείς και οι σχεδιαστές δεν έχουν συγκεκριμένα μέτρα για τη βελτίωση των αποφάσεων σχεδιασμού τους».
Οι ερευνητές σημειώνουν ότι ενώ η μελέτη τους προαναγγέλλει ένα καλύτερο σύστημα δοκιμών κράνη, η μελέτη θέτει τα θεμέλια πάνω στα οποία πρέπει να οικοδομηθούν περαιτέρω μελέτες.
Ο ανώτερος συγγραφέας Δρ. Mazdak Ghajari, επίσης από τη Σχολή Μηχανικών Σχεδιασμού της Dyson του Imperial, δήλωσε: «Με την αύξηση της δημοτικότητας του ποδηλάτου, βλέπουμε ότι το κοινό και οι κοινότητες ποδηλασίας ζητούν μια διεξοδική ανασκόπηση των νέων τεχνολογιών κράνους.
“Η έρευνά μας θα μπορούσε να βοηθήσει στην αντιμετώπιση αυτού του κενού, στην ενημέρωση των πελατών, στη βελτίωση της ασφάλειας και στη μείωση της συχνότητας και της σοβαρότητας των τραυματισμών από την ποδηλασία.”
Συνοπτικά, «η εκτίμησή μας για 27 κράνη ποδηλάτων που διατίθενται στο εμπόριο δείχνει ότι η πλειονότητα των κρανών με νέες τεχνολογίες έχουν τη δυνατότητα να μειώσουν την επιτάχυνση, την ταχύτητα περιστροφής και τη μέγιστη πίεση σε πλάγιες κρούσεις. Ωστόσο, το αποτέλεσμα είναι εξαιρετικά ευαίσθητο. Ως εκ τούτου, η ενσωμάτωση διαφορετικών θέσεων πρόσκρουσης σε μελλοντικές μεθόδους δοκιμής πλάγιας πρόσκρουσης και ο σχεδιασμός τεχνολογιών κράνους για τον μετριασμό της περιστροφής της κεφαλής σε διαφορετικά επίπεδα είναι το κλειδί για τη μείωση των εγκεφαλικών τραυματισμών σε ατυχήματα ποδηλάτων, όπου φορούν κράνη», καταλήγουν οι ερευνητές.
Πηγή: medicalxpress.com