Εντός των ιδιωτικών κλινικών σε πρώτη φάση και αργότερα στα δημόσια νοσοκομεία, θα είναι ελεγκτές του ΕΟΠΥΥ προκειμένου να κρίνουν και να ελέγχουν την σκοπιμότητα των δαπανών, όπως εφαρμόζεται το αντίστοιχο μοντέλο με τις ασφαλιστικές εταιρείες.
Ο σχετικός διαγωνισμός θα προκηρυχθεί εντός Μαρτίου και θα ξεκινήσει πρώτα για τους ιδιώτες παρόχους της κλειστής νοσηλείας, και από τα μέσα του χρόνου, και στις δημόσιες δομές.
Όπως είπε, ο αποτελεσματικότερος έλεγχος των δαπανών είναι ένα μεγάλο στοίχημα του ΕΟΠΥΥ και έκανε λόγο για ένα “εμβληματικό έργο” που τρέχει τώρα και αφορά την εισαγωγή, στο σύστημα της εκκαθάρισης, ελέγχου σε πραγματικό χρόνο, όπως κάνουν και οι ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες. “Αυτό σημαίνει ότι μέσα σε κάθε ιδιωτική και δημόσια δομή, θα έχουμε κι εμείς τους ελεγκτές μας οι οποίοι θα κρίνουν τη σκοπιμότητα της εισαγωγής, αν χρεώθηκε κανονικά το νοσήλιο το οποίο έπρεπε, τι χρεώθηκε ο ασθενής, ποια ήταν τα εξαιρούμενα. Έτσι θα έχουμε επιτελέσει ένα πολύ μεγάλο μέρος και το σημαντικότερο της εκκαθάρισης που τώρα γινόταν κατασταλτικά, χωρίς πραγματική παρουσία εκεί, με βάση και μόνο το πρακτικό του χειρουργείου ή ό,τι μας δήλωσε ο θεράπων” επισήμανε η κα Καρποδίνη.
Αυτό το έργο θα προκηρυχθεί, μέχρι τα μέσα Μαρτίου και θα ξεκινήσει εντός τριμήνου που απαιτεί η διαδικασία του ανοικτού διαγωνισμού. Θα ξεκινήσει πρώτα για τους ιδιώτες παρόχους της κλειστής νοσηλείας, και από τα μέσα του χρόνου, θα περιλαμβάνει και στις δημόσιες δομές.
Με το ίδιο σκεπτικό, θα υπάρξουν και αλλαγές στο σύστημα της εισαγωγής φαρμάκων από το ΙΦΕΤ. Ο υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης έχει δώσει εντολή να εξεταστεί όλη η διαδικασία και να μπουν κανόνες με συνεπευθυνότητα της βιομηχανίας. Ο σκοπός είναι να περιοριστούν οι δαπάνες από την εισαγωγή φαρμάκων που δεν κυκλοφορούν στην Ελλάδα και αφορούν κυρίως εξαιρετικές ή σπάνιες περιπτώσεις και το κόστος της εισαγωγής τους είναι πολύ μεγαλύτερο σε σύγκριση με το αν κυκλοφορούσαν και στη χώρα μας. Η δαπάνη του ΙΦΕΤ είναι περίπου 180 εκατομμύρια, όταν πριν περίπου 10 χρόνια ήταν 60 εκατομμύρια ή και λιγότερο.
Με αφορμή αυτά τα δεδομένα, η κα. Καρποδίνη σημείωσε ότι “οι γιατροί του ΕΟΠΥΥ γρήγορα κι εύκολα και χωρίς συνταγογραφική συνείδηση, περνάνε σε νέες θεραπείες και υποκαθιστούν τις παλιές δοκιμασμένες θεραπείες. Σε αυτό γίνεται μεγάλη προσπάθεια, με φίλτρα, κανόνες και πρωτόκολλα, έτσι ώστε να το παίρνει πραγματικά αυτός που το χρειάζεται, και να μη γίνεται αλόγιστη συνταγογράφηση”, τόνισε.
Ωστόσο, το μεγάλο αγκάθι του Οργανισμού που καλύπτει τις ανάγκες υγείας και περίθαλψης σχεδόν όλου του πληθυσμού, είναι η έλλειψη προσωπικού.
Ο ΕΟΠΥΥ απασχολεί σήμερα περίπου 1.468 άτομα, εκ των οποίων τα 1.232 είναι μόνιμο προσωπικό και τα 236 είναι επικουρικό. Τα τελευταία χρόνια έχουν αποχωρήσει πάνω από 500 εργαζόμενοι, γεγονός που τον καθιστά υποστελεχωμένο και δυσλειτουργικό, είπε.
Σύμφωνα με πληροφορίες από το ΑΠΕ, ο ΕΟΠΥΥ από την ίδρυσή του δεν διαθέτει οργανόγραμμα, γεγονός που του στερεί τη δυνατότητα να κάνει μόνιμες προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ, ή αποσπάσεις από άλλους φορείς. Η έλλειψη προσωπικού είναι και η βασική αιτία για την καθυστέρηση της ολοκλήρωσης του ψηφιακού μετασχηματισμού και του Ηλεκτρονικού Φακέλου Ασφάλισης Υγείας.
“Θέλουμε με τον Ηλεκτρονικό Φάκελο Ασφάλισης Υγείας να έχουμε πραγματικά δεδομένα στην Υγεία τα οποία να μπορούμε να χρησιμοποιούμε για να λαμβάνουμε τις σωστές αποφάσεις. Αλλά και ο ίδιος ο ασφαλισμένος, όπου και αν πάει, σε όποια δομή, να μη χρειάζεται να κουβαλάει τη σακούλα με τις εξετάσεις του, το εισιτήριο – εξιτήριο από το νοσοκομείο, γιατί σήμερα εφημερεύει άλλο κ.λπ. Και να μπορεί, παράλληλα, και ο ίδιος ο ασθενής να είναι τα μάτια μας. Να μπορεί να ελέγξει αν τυχόν έχει καταχωρηθεί μια υπηρεσία που δεν έχει λάβει”.
Διαβάστε επίσης
ΕΟΠΥΥ: Αποστολή στο σπίτι των φαρμάκων υψηλού κόστους – Ποιους ασθενείς αφορά