Κινητικότητα παρατηρείται το τελευταίο διάστημα στην εγχώρια αγορά φαρμάκου, καθώς πολλά πρώην στελέχη φαρμακευτικών εταιριών ξεκίνησαν τις δικές τους επιχειρήσεις. Μια από αυτές είναι η iPHARMA. Το εγχείρημα δύο νέων ανθρώπων, που ξέρουν καλά την αγορά φαρμάκου, του Σπύρου Μπόκια και του Νικόλα Βαρελά, ξεκίνησε πριν από λίγους μήνες και μέσα σε αυτό το διάστημα έχει καταφέρει, ήδη, να συζητιέται, καθώς αντιπροσωπεύει πολύ μεγάλες εταιρείες.
Το στοίχημα των δύο επιχειρηματιών, που ένωσαν τις δυνάμεις τους, είναι να απογειώσουν τη νέα εταιρεία, ξεκινώντας δυναμικά, αφού στο πορτφόλιό τους έχουν προϊόντα της Uriach και της Tilman και τα καλλυντικά Castalia.
Ο Σπύρος Μπόκιας ξεκίνησε την καριέρα του από τον χώρο της Τεχνολογίας ως Business Consultant για τέσσερα χρόνια, ενώ τα τελευταία 22 εργάζεται στον χώρο της υγείας. Έχει διατελέσει υψηλόβαθμο στέλεχος σε διάφορες Managerial θέσεις στην Menarini Hellas, ενώ έστησε και ήταν ο BU Director στη Start-Up της εταιρείας Consumer Health Care.
Κατόπιν, μαζί με τον Νικόλα Βαρελά, ιδιοκτήτη διάφορων επιτυχημένων εταιρειών στον χώρο της υγείας, όπως είναι η Galenica, η Βαρελάς, η Pharmis κ.ά., αποφάσισαν να ιδρύσουν την iPHARMA SA, μια Start-Up εταιρεία στον κλάδο των συμπληρωμάτων διατροφής, των medical devices και των καλλυντικών. Έκλεισαν συμφωνίες αντιπροσώπευσης με δύο μεγάλες εταιρείες του εξωτερικού, την ισπανική Uriach και τη βελγική Tilman, ενώ συνέχισαν επενδύοντας στην απόκτηση της Castalia ως δικό τους brand.
Επιπλέον η iPHARMA έχει και ένα ξεχωριστό Business Unit (Β2Β). που παρέχει Professional Services σε άλλες εταιρείες.
Ο κ. Μπόκιας υπηρέτησε για δύο συνεχόμενες θητείες ως Γενικός Γραμματέας στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΦΕΧ (Σύνδεσμος Εταιρειών Φαρμάκων Ευρείας Χρήσης). Ακαδημαϊκά έχει πτυχίο στη Διοίκηση Επιχειρήσεων με εξειδίκευση στο Marketing, καθώς και ένα μεταπτυχιακό στον τομέα της Διοίκησης Επιχειρήσεων (MBA).
Ακολουθεί η συνέντευξη, που μας παραχώρησε ο κ. Σπύρος Μπόκιας, Co-Founder & CEO της iPHARMA S.A.
Πώς αποφασίσατε να φύγετε από μια μεγάλη φαρμακευτική εταιρεία και να ιδρύσετε τη δική σας;
Κοιτώντας πίσω μπορώ να πω ότι ήταν μια επιλογή, που είχα κάνει από καιρό. Κάτι μέσα μου με ωθούσε προς τη δημιουργία μιας δικής μου επιχείρησης. Ήταν ρίσκο, το γνωρίζω, αλλά η θέληση και το πάθος για τη δημιουργία κάτι δικού μου ήταν αδιαμφισβήτητα. Πιστεύω ακράδαντα ότι κάθε απόφαση και κάθε επιτυχία έχουν τη δική μας υπογραφή, αλλά εννοείται και το βάρος της ευθύνης της.
Ήταν σαν να μεταφερόμουν από το «ασφαλές λιμάνι» της σταθερότητας στον «ανοιχτό ωκεανό» της αβεβαιότητας. Η μετάβαση αυτή ήταν σαν την είσοδο σε ένα πεδίο ευκαιριών, αλλά και προκλήσεων, που απαιτούσαν υπομονή, επιμονή, δημιουργικότητα και αντοχή. Απλά αποφάσισα ότι πρέπει να βγω από την comfort zone μου.
Πώς είναι η μετάβαση από στέλεχος σε φαρμακευτική στο να είστε ιδιοκτήτης εταιρείας; Τι αλλάζει;
Δεν ήταν μια απόφαση, που πήρα ξαφνικά. Όντας στέλεχος για πολλά χρόνια σε μια πολυεθνική εταιρεία, ένιωθα μια «ασφάλεια», έναν «ιδρυματισμό» τολμώ να πω, δούλευα πολλές ώρες και είχα την ψευδή πεποίθηση ότι η εταιρεία ήταν δική μου. Κάποια στιγμή μίλαγα με έναν ξένο επιχειρηματία και μου είπε κάτι, το οποίο με «αφύπνισε». Συγκεκριμένα μου είπε: «Never fall in love with your company, because you never know when the company stops being fall in love with you». Αλήθεια, πόσες φορές το είδαμε τα χρόνια της κρίσης, που οι εταιρείες έδιωχναν έτσι ξαφνικά τον κόσμο;
Σκεπτόμενος, λοιπόν, το μέλλον μου, πήρα την απόφαση ότι δεν ήθελα να αποφασίσει κάποιος σε κάποια άλλη χώρα ξαφνικά για εμένα στα 55 μου, χωρίς να με γνωρίζει, σαν να ήμουν απλά ένα νούμερο για αυτόν στην οθόνη του υπολογιστή του.
Έτσι, κάποια στιγμή πήρα την απόφαση ότι πρέπει να προχωρήσω και να φύγω από το «Χρυσό Κλουβί» που βρισκόμουν και να βρω τα βήματά μου, ώστε να καταφέρω αυτό, που είχα στο μυαλό μου. Και κάπως έτσι την Παρασκευή πριν από το lockdown πήγα στον τότε πρόεδρο της εταιρείας, που εργαζόμουν, να δηλώσω τη θέλησή μου να αποχωρήσω. Σε αυτό το σημείο πρέπει να πω ότι με στήριξε στην απόφασή μου και πάντα θα του είμαι ευγνώμων για αυτό.
Με την COVID-19 και το lockdown, βέβαια, άλλαξαν πολλά στη σκέψη μου, δεν μπορώ να πω ότι δεν αναρωτήθηκα «ωχ και τώρα τι γίνεται;». Έτσι αποφάσισα να κάνω ένα ενδιάμεσο βήμα, πηγαίνοντας σε μια νέα εταιρεία τότε, που ήθελε να κάνει την είσοδό της στην ελληνική αγορά. Εκεί έμαθα πάρα πολλά πράγματα στο κομμάτι του Distribution και τον πλήρη έλεγχο και το στήσιμο από το μηδέν μιας μικρομεσαίας φαρμακευτικής εταιρείας.
Στο δεύτερο σκέλος της ερώτησής σας θα απαντήσω ότι αλλάζει το άγχος, όχι τόσο για τον εαυτό μου, αλλά για το ότι πλέον έχω στο μυαλό μου ότι είμαι υπεύθυνος για άλλες οικογένειες και για το γεγονός ότι θέλω να βγάλω ασπροπρόσωπους και τους ανθρώπους που πιστέψανε στο όραμα το δικό μου και των στενών συνεργατών μου.
Χωράει άλλη μια νέα φαρμακευτική στην ελληνική αγορά;
Χωράει. Είναι σαν να φέρνουμε ένα νέο μωρό στον κόσμο. Κάθε προϊόν, που προσφέρουμε, είναι σαν ένα μικρό κομμάτι από εμάς, που παρέχεται για να κάνει τη ζωή καλύτερη. Προσπαθούμε να ξεχωρίσουμε με τον δικό μας τρόπο σε έναν τόσο ανταγωνιστικό κλάδο, αντιλαμβανόμενοι τόσο τις προκλήσεις, όσο και τις ευκαιρίες.
Θέλουμε να προσφέρουμε όχι μόνο προϊόντα, αλλά και λύσεις για την ευεξία των ανθρώπων. Είναι μια αποστολή για εμάς, όχι απλώς μια επιχείρηση. Οι επενδύσεις μας επικεντρώνονται σε προϊόντα, που έχουν καινοτομία και έρευνα, δημιουργώντας μια εταιρική ταυτότητα που υπερβαίνει το απλό εμπόριο.
Τι προσφέρει η iPHARMA;
Η iPHARMA είναι μια εταιρεία που εξειδικεύεται στο Consumer Health Care και στα καλλυντικά.
Έχουμε ήδη δύο πολύ μεγάλες εταιρείες, που αντιπροσωπεύουμε, αλλά και τη δική μας σειρά καλλυντικών, την Castalia. Επιπλέον παρέχουμε επαγγελματικές υπηρεσίες σε άλλες εταιρείες στον τομέα των πωλήσεων, του detailing (στο φαρμακείο αλλά και στους γιατρούς), του Merchandising και άλλων τεχνολογικών λύσεων, που έχουμε αναπτύξει οι ίδιοι.
Η Uriach και η Tilman είναι δύο εταιρείες με μακρά ιστορία και εμπειρία στον χώρο της φαρμακευτικής βιομηχανίας και των φυτικών προϊόντων αντίστοιχα. Οι συνεργασίες αυτές αντικατοπτρίζουν τη δέσμευσή μας για την παροχή σύγχρονων και πιο ποιοτικών προϊόντων – πάντα αποτέλεσμα έρευνας, αλλά και τη συνεχή εξέλιξή μας προς την καλύτερη κατεύθυνση.
Η Uriach είναι μια κορυφαία ισπανική εταιρεία στον χώρο της φαρμακευτικής βιομηχανίας. Μετρά περισσότερα από 180 χρόνια ιστορίας και δραστηριοποιείται στην έρευνα, την ανάπτυξη και τη διάθεση προϊόντων υγείας. H iPHARMA, ως αποκλειστικός αντιπρόσωπος της Uriach στην ελληνική και στην κυπριακή αγορά, διαθέτει τα καινοτόμα προϊόντα Aquilea Sueno, En Relax, Colpofix, Tiobec, Tendisulfur και Sinopol, που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα αναγκών για τη γυναίκα και τον άνδρα. Μέσα από αυτήν τη συνεργασία η iPHARMA έχει τη δυνατότητα να παρέχει στους ανθρώπους της σύγχρονης καθημερινότητας ακόμη περισσότερες επιλογές και ακόμη πιο αποτελεσματικές λύσεις για την υγεία τους.
Η Tilman είναι μία βελγική εταιρεία – ηγέτης στον τομέα των φαρμακευτικών φυτών στο Βέλγιο – που από το 1956 ειδικεύεται στην ανάπτυξη και παραγωγή καινοτόμων φυτικών προϊόντων, με κλινικά αποδεδειγμένη αποτελεσματικότητα, για βέλτιστη δράση. Tο χαρτοφυλάκιο των προϊόντων, που διατίθενται στην ελληνική αγορά από την iPHARMA, περιλαμβάνει τα φυτικά σκευάσματα νέας γενιάς Cholesfytol NG, Flexofyto l Forte, Antimentil και αρκετά άλλα. Η συνεργασία αυτή επιτρέπει τη διάθεση μιας ευρύτερης γκάμας φυτικών προϊόντων, που προσφέρουν μια ολοκληρωμένη πρόταση υγείας και ευεξίας, πλήρως φυσική και αποτελεσματική.
Ταυτόχρονα επενδύουμε στην «αναγέννηση» της μάρκας δερμοκαλλυντικών Castalia, την οποία και εξαγοράσαμε και σύντομα θα τη δούμε πάλι στα ράφια των φαρμακείων από την εταιρεία μας.
Μιλήστε μας για το κόστος της επένδυσης.
Το κόστος της επένδυσης δεν μετριέται μόνο με χρήματα, αλλά και με αφοσίωση και πίστη.
Το να είμαστε, βέβαια, στην ομπρέλα του group Βαρελάς, μας δίνει μια χρηματοπιστωτική σταθερότητα, για να προχωράμε με γοργά και σταθερά βήματα στο όραμά μας, όπως έχει σχεδιαστεί στον μεσο-μακροπρόθεσμο προγραμματισμό μας.
Υπάρχει κάτι που σας προβληματίζει;
Πάντα υπάρχουν προκλήσεις και είμαστε αποφασισμένοι να τις αντιμετωπίσουμε με σχέδιο και αποφασιστικότητα. Η ταχεία ανάπτυξή μας μας καθιστά προσεκτικούς, αλλά η δέσμευσή μας προς το όραμά μας είναι η κινητήρια δύναμη πίσω από κάθε πρόκληση, που αντιμετωπίζουμε.
Ποιοι είναι οι στόχοι σας και τα επόμενα βήματα;
Οι στόχοι μας αποτελούν μια μεγάλη πρόκληση για εμάς, αλλά ακριβώς αυτός είναι ο λόγος που το κάνουμε. Θέλουμε να επεκταθούμε στο εξωτερικό με εξαγωγές, να φέρουμε νέες λύσεις, να αυξήσουμε την καινοτομία μας, αλλά ο βασικός μας στόχος είναι όλοι οι άνθρωποι μας να έρχονται με χαμόγελο στη δουλειά και να μην σταματήσουν να έχουν το πάθος, που έχουν τώρα. Οι ομάδες κερδίζουν, ποτέ οι μονάδες.
Το μέλλον είναι φωτεινό και προχωρούμε με αποφασιστικότητα.
Διαβάστε επίσης
Alzheimer Hellas: Δωρεάν πρόγραμμα θεραπευτικής άσκησης για ασθενείς με νευρολογικές παθήσεις
Θεσσαλονίκη: Ασθενής χάρισε ζωή σε συνανθρώπους του με τον θάνατό του