Ανησυχητικά είναι τα στοιχεία που αναδεικνύει μία νέα μελέτη για τη χρήση τηλεφώνων από παιδιά. Όπως προειδοποιούν οι παιδίατροι, η υπερβολική χρήση τηλεφώνων και υπολογιστών από τα παιδιά εμποδίζει την ανάπτυξη των μυών των δακτύλων και των χεριών. Η ανάπτυξη της τεχνολογίας επιφέρει μαζί της καλές αλλά και κακές πτυχές. Ένα από τα μειονεκτήματα της ψηφιοποίησης είναι ότι τα παιδιά δυσκολεύονται όλο και περισσότερο να χρησιμοποιούν μολύβι.
Οι παιδίατροι τονίζουν ότι λόγω της εξέλιξης της τεχνολογίας δεν μπορούν να κρατήσουν το μολύβι στο χέρι τους. Αυτό γίνεται πιο ορατό όταν τα παιδιά ξεκινούν το σχολείο.
Δεν έχουν αναπτύξει βασικές δεξιότητες
«Τα παιδιά δεν έχουν τη δύναμη και την επιδεξιότητα που είχαν πριν από δέκα χρόνια. Δεν έχουν αναπτύξει τις βασικές δεξιότητες, που είναι απαραίτητες για εργασία και μάθηση», σημειώνει η παιδίατρος Sally Payne από τον οργανισμό «Heart of England NHS Trust».
Όπως λέει η ίδια, ο ισχυρός έλεγχος των μυών των δακτύλων είναι σημαντικός για τη χρήση μολυβιού και τα παιδιά πρέπει οπωσδήποτε να αναπτύξουν αυτή την ικανότητα.
Αντί για tablet ή τηλέφωνο, οι γονείς μπορούν να μάθουν τα παιδιά τους να παίζουν το παιχνίδι με το σχηματισμό κύβων, να γράφουν και να χρωματίζουν.
Εξαιτίας αυτού του τρόπου εκπαίδευσης, όλο και περισσότερα παιδιά όταν ξεκινούν το σχολείο πρέπει να πάνε σε εργοθεραπεία για να αναπτύξουν τη δύναμη των μυών των δακτύλων τους και να μάθουν να κρατούν ένα μολύβι και να γράφουν.
Διαχρονική αξία των εργαλείων μάθησης
Μελέτη των επιστημόνων στο Πανεπιστήμιο Σταβάνγκερ στη Νορβηγία και το Πανεπιστήμιο της Μασσαλίας στη Γαλλία έρχεται να αποδείξει τη διαχρονική αξία εργαλείων μάθησης, που τείνουν να περάσουν στο περιθώριο.
Σύμφωνα με τη μελέτη, οι μαθητές και οι φοιτητές που χρησιμοποιούν μολύβι και χαρτί είναι αποδοτικότεροι στο να μαθαίνουν καινούργια πράγματα σε σύγκριση με όσους χρησιμοποιούν υπολογιστή και πληκτρολόγιο, καθώς η νέα γνώση δεν έχει την ίδια δύναμη εντύπωσης.
Αυτό, όπως υποστηρίζουν οι ειδικοί, συμβαίνει επειδή όταν γράφουμε με το χέρι οι κινήσεις που κάνουμε αποτυπώνουν καλύτερα τα όσα καλούμαστε να μάθουμε σε μια περιοχή του εγκεφάλου που ονομάζεται περιοχή του Μπροκά (πρόκειται για μια περιοχή στην κάτω μετωπιαία έλικα του αριστερού ημισφαιρίου του εγκεφάλου που μελετήθηκε ενδελεχώς από τον γάλλο γιατρό Πολ Μπροκά, ο οποίος αποκάλυψε ότι αποτελεί το «κινητικό κέντρο του λόγου»).
Μικρότερη η δυναμική του πληκτρολογίου
Το να αγγίζουμε απλώς το πληκτρολόγιο προκειμένου να γράψουμε ενεργοποιεί ελάχιστα αυτή την περιοχή του εγκεφάλου, κάτι που, ως φαίνεται, δεν ενισχύει εξίσου τη διαδικασία της μάθησης.
Παράλληλα απαιτείται μεγαλύτερη νοητική προσπάθεια και περισσότερος χρόνος προκειμένου να γράψουμε στο χαρτί, γεγονός που βοηθά στην αποτύπωση των αναμνήσεων.
Η έρευνα
Τα συμπεράσματα των ερευνητών δημοσιεύονται στο επιστημονικό περιοδικό «Αdvances in Ηaptics», ενώ στη διάρκεια της μελέτης ζητήθηκε από ορισμένους από τους εθελοντές να γράψουν με μολύβι και χαρτί ενώ στους υπολοίπους σε υπολογιστή. Και οι δύο ομάδες εθελοντών κλήθηκαν να μάθουν μια άγνωστη αλφάβητο.
Οι επιστήμονες κατέγραψαν την πορεία της μάθησης των εθελοντών στην τρίτη και στην έκτη εβδομάδα του πειράματος και, όπως είδαν, τα άτομα που χρησιμοποιούσαν την «παραδοσιακή» μέθοδο του μολυβιού και του χαρτιού είχαν καλύτερες επιδόσεις στην εκμάθηση της νέας αλφαβήτου. Παράλληλα απεικονίσεις του εγκεφάλου έδειξαν ότι στα άτομα που είχαν χρησιμοποιήσει μολύβι και χαρτί υπήρχε πολύ πιο έντονη δραστηριότητα της περιοχής του Μπροκά.
Διαβάστε επίσης
Καλύτερα φάρμακα σε παιδιά μέσα από ένα δίκτυο κλινικών μελετών με συντονιστή το ΑΠΘ
Servier: 4,9 δισ. τα έσοδα για το 2021-2022 – 5 χρόνια στην Ογκολογία στην Ελλάδα