Με θετικό πρόσημο υποδέχεται η Ένωση Ασθενών Ελλάδας τις νέες πρωτοβουλίες του Υπουργείου Υγείας σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, που φέρνουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό πιο κοντά στην καθημερινότητα των πολιτών. Πρόκειται για την καθιέρωση του ενιαίου ψηφιακού συστήματος προγραμματισμού ραντεβού στα νοσοκομεία του ΕΣΥ και το ψηφιακό εργαλείο αξιολόγησης της εμπειρίας των ασθενών, δύο μεταρρυθμίσεις που ευθυγραμμίζονται με τη δέσμευση του Πρωθυπουργού για ένα πραγματικά ανθρωποκεντρικό Εθνικό Σύστημα Υγείας.
Η Ένωση υπογραμμίζει ότι το νέο ενιαίο σύστημα ραντεβού αποτελεί μια καθοριστική αλλαγή για τη βελτίωση της εξυπηρέτησης και τη μείωση της ταλαιπωρίας των ασθενών, καθώς καταργεί τα πολλαπλά και συχνά δυσλειτουργικά συστήματα του παρελθόντος, μαζί με τις χρεώσεις τηλεφωνικών γραμμών.
Ψηφιακό Εργαλείο Αξιολόγησης της Εμπειρίας των Ασθενών
Αντίστοιχα, το Ψηφιακό Εργαλείο Αξιολόγησης της Εμπειρίας των Ασθενών, ένα πάγιο αίτημα της Ένωσης, αποτελεί σημαντικό βήμα προς τη διαφάνεια και τη λογοδοσία. Μέσω του εργαλείου, οι πολίτες μπορούν να αξιολογούν τις υπηρεσίες που έλαβαν, δίνοντας τη δυνατότητα στο Υπουργείο να προχωρά σε διορθωτικές παρεμβάσεις με στοχευμένο και τεκμηριωμένο τρόπο. Η Ένωση επισημαίνει ότι το ποσοστό συμμετοχής των πολιτών είναι ήδη υψηλό, ωστόσο απαιτείται περαιτέρω ενίσχυση και ανάλυση των δεδομένων, ειδικά σε περιπτώσεις όπου οι πολίτες δεν προχωρούν στη συμπλήρωση του ερωτηματολογίου.
Η Ένωση Ασθενών Ελλάδας προτείνει τη δημιουργία ενός Παρατηρητηρίου Υγείας, το οποίο θα συλλέγει και θα δημοσιοποιεί στοιχεία σχετικά με τις αναμονές, την εμπειρία των ασθενών και την πρόσβαση στις υπηρεσίες. Παράλληλα, ζητά την ενίσχυση των Γραφείων Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών Υπηρεσιών Υγείας, ώστε να διαδραματίσουν πιο ενεργό ρόλο στη θεσμική διαμεσολάβηση και την καταγραφή εμπειριών.
Η Ένωση τονίζει επίσης την ανάγκη ενδυνάμωσης των ψηφιακών δεξιοτήτων και της εγγραμματοσύνης υγείας των πολιτών, προκειμένου να αξιοποιούν αποτελεσματικά τα νέα ψηφιακά εργαλεία. Προς αυτή την κατεύθυνση, έχει ήδη αναπτύξει πρωτοβουλίες όπως το «Αλφαβητάρι Υγείας» και τη «Ψηφιακή Ακαδημία», που στοχεύουν στην ενημέρωση και την ενεργό συμμετοχή των ασθενών.
Όπως σημειώνει η Ένωση, η μέτρηση της εμπειρίας των πολιτών, όταν συνοδεύεται από πολιτικές βελτίωσης, αποτελεί βασικό πυλώνα ενός σύγχρονου και αξιόπιστου Εθνικού Συστήματος Υγείας. «Η διαφάνεια, η αξιολόγηση και η συμμετοχή είναι οι προϋποθέσεις για ένα ΕΣΥ που μαθαίνει, εξελίσσεται και σέβεται τον πολίτη», τονίζεται χαρακτηριστικά.
photo shutterstock
Φάρμακα για το αδυνάτισμα και αρθροπλαστική: Μειώνουν τον κίνδυνο επανάληψης χειρουργείου;