Για πρώτη φορά οι πολίτες θα μπορούν να αξιολογούν τις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας στα νοσοκομεία. Δεν θα έχουν τη δυνατότητα μόνο να κάνουν τα παράπονά τους ή τις καταγγελίες τους, αλλά και να εκφράζουν την άποψή τους γενικά για την εμπειρία τους, για τα όσα συνέβησαν στο νοσοκομείο κατά την επίσκεψή τους ή κατά την περίοδο της νοσηλείας (της δικής τους ή κάποιου οικείου τους).
Ευρωπαϊκή Ημέρα Δικαιωμάτων των Ασθενών σήμερα και τις σχετικές ανακοινώσεις για το θέμα αναμένεται να κάνει η Γενική Γραμματέας Υπηρεσιών Υγείας, Λίλιαν Βενετία Βιλδιρίδη, στην εκδήλωση που διοργανώνει η Ένωση Ασθενών Ελλάδος, η οποία τελεί υπό την Αιγίδα της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου.
Θα αξιολογούν τις υπηρεσίες υγείας
Σύμφωνα με πληροφορίες του Healthstories, η αξιολόγηση των νοσοκομείων και των παρεχόμενων υπηρεσιών δεν θα γίνεται γενικά κι αόριστα, αλλά με συγκεκριμένα ερωτηματολόγια, στα οποία οι πολίτες θα έχουν τη δυνατότητα να απαντούν, διατηρώντας την ανωνυμία τους. Πού; Στα Γραφεία Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών/ριών Υγείας, τα οποία υπάρχουν, ήδη, εντός των νοσοκομείων.
Οι ερωτήσεις εντάσσονται σε μια διαδικασία με βάση διεθνή πρότυπα. Πιο συγκεκριμένα θα προκύψουν από τη συνεργασία με το LSE της Αγγλίας και θα είναι ανάλογες με εκείνες άλλων χωρών.
«Θα δίνεται αυτή η δυνατότητα με προτυποποιημένη, όπως λέγεται, διαδικασία. Οι πολίτες δεν θα ερωτώνται, για παράδειγμα, αν ο γιατρός έκανε καλά τη δουλειά του, αλλά σε τι κατάσταση ήταν το νοσοκομείο, αν οι θάλαμοι και οι χώροι γενικά ήταν καθαροί, πώς τους αντιμετώπισε το προσωπικό, αν τους μίλησε ευγενικά και αν τους βοήθησε, αν η ενημέρωση από τους θεράποντες γιατρούς ήταν επαρκής κοκ», σύμφωνα με τις ίδιες πηγές.
Πληροφορίες λένε ότι η κα Βιλδιρίδη «έτρεχε» το project επί σειρά μηνών και, μάλιστα, τους τελευταίους έξι είχε πλήθος συναντήσεων εργασίας με τα μέλη της Ένωσης Ασθενών Ελλάδος. Παράλληλα ασχολήθηκε με τα πληροφοριακά συστήματα – καθώς θα αξιοποιηθούν και οι νέες τεχνολογίες – και με τα ίδια τα Γραφεία και το πώς λειτουργούν ως τώρα, από το 2016 οπότε συστάθηκαν.
Αναβάθμιση της ποιότητας των νοσοκομείων
Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υγείας αναβαθμίζει τον ρόλο αυτών των Γραφείων εντός των νοσοκομείων, καθώς έχει διαπιστωθεί ότι οι περισσότεροι πολίτες δεν γνωρίζουν την ύπαρξή τους, καθιστώντας τα στην ουσία ως τώρα σχεδόν ανενεργά.
Οι απαντήσεις των πολιτών στα ερωτηματολόγια θα αξιοποιηθούν στη συνέχεια για τη διασφάλιση της ποιότητας των υπηρεσιών, τις οποίες παρέχουν τα νοσοκομεία.
«Είναι σημαντικό οι πολίτες να γνωρίζουν ότι μπορεί να ακουστεί η φωνή τους, ότι μπορούν ελεύθερα να πουν την άποψή τους, ώστε να βελτιωθούν τα πράγματα στα νοσοκομεία μας και οι παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας για όλους. Η ισότιμη πρόσβαση είναι δικαίωμα.
Τα Γραφεία Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών/ριών Υγείας είναι ανθρωποκεντρικά, προσφέροντας μια επιπλέον δυνατότητα επικοινωνίας του πολίτη και του ασθενούς σε ένα κατά τα άλλα «χαοτικό» σύστημα», αναφέρει πηγή από τον χώρο των νοσοκομείων στο Healthstories.
Σε 121 νοσοκομεία
Η Γενική Γραμματεία Υπηρεσιών Υγείας απέστειλε εδώ και μέρες δείγματα ερωτηματολογίων στα Γραφεία Προστασίας Δικαιωμάτων 121 νοσοκομείων ανά τη χώρα.
Μεταξύ άλλων ρωτήθηκαν για το οι πολίτες γνωρίζουν ότι υπάρχουν και τι σκοπό επιτελούν, πώς λειτουργούν, αν μπορεί κάποιος να τα βρει εύκολα κτλ.
Οι λεπτομέρειες και οι πυλώνες του project θα ανακοινωθούν σήμερα στην επίσημη εκδήλωση της Ένωσης Ασθενών Ελλάδος.
Τι γίνεται ως τώρα
Στην επίσημη ιστοσελίδα του Υπουργείου Υγείας αναγράφεται για τα Γραφεία Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών/ριών Υγείας ότι συστήθηκαν σε κάθε Νοσοκομείο, σύμφωνα με το άρθρο 60 του Νόμου 4368/2016 (ΦΕΚ 21Α/2016).
Σύμφωνα με το άρθρο 3 της υπ΄αριθμ Α3δ/Γ.Π.οικ.10976/2017 (ΦΕΚ662Β/2017) Υπουργικής Απόφασης, τα Γραφεία μεριμνούν για:
- Την ενημέρωση σχετικά με τις ενδονοσοκομειακές διαδικασίες και τα δικαιώματα των ληπτών/ριών υπηρεσιών υγείας.
- Την έγκαιρη ενημέρωση των ανασφάλιστων ασθενών και των οικείων τους, για τις διαδικασίες υγειονομικής και φαρμακευτικής κάλυψής τους όπως και για την επιτυχή διεκπεραίωση των σχετικών διαδικασιών σε συνεργασία με τα Γραφεία Κίνησης των Νοσοκομείων.
- Την παρακολούθηση εξυπηρέτησης των ληπτών/ριών εντός του Νοσοκομείου ή σε εξωνοσοκομειακή υπηρεσία του.
- Τη συλλογή και διεκπεραίωση καταγγελιών και παραπόνων καθώς και τη συλλογή θετικών εντυπώσεων για τις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας.
- Τη διευκόλυνση υποβολής αναφορών στον Συνήγορο του Πολίτη, στην Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου και στην Εθνική Επιτροπή Βιοηθικής, στις Επιτροπές Ελέγχου Προστασίας των Δικαιωμάτων των Ληπτών/τριών Υπηρεσιών Υγείας και Ψυχικής Υγείας και σε κάθε σχετική ελεγκτική αρχή.
- Την παρέμβαση στις αντίστοιχες υπηρεσίες του Νοσοκομείου για την ομαλή διευθέτηση των προκυπτουσών διαφορών και την ποιοτική εξυπηρέτηση των ληπτών/τριών υπηρεσιών υγείας.
- Την ενημέρωση του προσωπικού του Νοσοκομείου σχετικά με τις ορθές κάθε φορά πρακτικές, με βάση τη νομοθεσία και την ιατρική δεοντολογία.
- Τη διαρκή βελτίωση των διαδικασιών υποδοχής και εξυπηρέτησης των ληπτών/τριών υπηρεσιών υγείας και για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων τους.
- Οι καταγγελίες, τα παράπονα και οι θετικές εντυπώσεις των ληπτών/ριών υπηρεσιών υγείας υποβάλλονται τόσο με τη φυσική παρουσία τους στα γραφεία, όσο και μέσω συστημένης επιστολής, τηλεμοιοτυπίας, μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, καθώς και με οποιοδήποτε άλλο πρόσφορο μέσο.