Τον τελευταίο χρόνο, οι γονείς παρακολουθούν αμήχανοι τα παιδιά τους να κάνουν αυτό που υπό άλλες συνθήκες θα τους απαγορεύοταν: να περνούν σχεδόν όλη τη ημέρα μπροστά σε μια οθόνη.
Η τηλεκπαίδευση καθηλώνει τα παιδιά μπροστά στους υπολογιστές για πολλές ώρες, ενώ σε πολλές περιπτώσεις και η μελέτη των μαθημάτων γίνεται με τη χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα τα βιβλία από… χάρτι να μπαίνουν σε δεύτερη μοίρα.
Οθόνη ή βιβλίο;
Όμως οι ειδικοί υποστηρίζουν πως τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα όταν διαβάζουν τα μαθήματά τους από τα «παραδοσιακά» βιβλία, παρά όταν μελετούν μέσω υπολογιστή.
Όπως εξηγούν, κατά κανόνα το υλικό που διαβαζουν μικροί και μεγάλοι στην οθόνη είναι διαμορφωμένο έτσι ώστε να διαβάζεται εύκολα και να… ξεχνιέται το ίδιο εύκολα. Έτσι, όταν το υλικό γίνεται πιο «δύσκολο», όπως τα μαθήματα του σχολείου, ο μικρός αναγνώστης δεν συγκεντρώνεται όσο πρέπει και δεν αφομοιώνει την πληροφορία.
Αντίθετα, τα χάρτινα βιβλία επιτρέπουν στα παιδιά να διαβάζουν πιο αργά και άρα να κατανοούν και να μαθαίνουν καλύτερα.
Οι αναπτυξιολόγοι ενθαρρύνουν τους γονείς να διαβάζουν βιβλία μαζί με τα παιδιά τους, σαν ένα καλό τρόπο αλληλεπίδρασης και ουσιαστικής επικοινωνίας.
Από το νηπιαγωγείο μέχρι το πανεπιστήμιο
Σχετικές μελέτες δείχνουν πως το διάβασμα από χάρτινα βιβλία βελτιώνει τις επιδόσεις σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες και όχι μόνο στις μικρές ηλικίες.
Φοιτητές που τυπώνουν τις σημειώσεις και διαβάζουν τα συγγράματα σε χαρτί τείνουν να έχουν καλύτερους βαθμούς σε εργασίες και εξετάσεις, σε σύγκριση με όσους διαβάζουν την ίδια ύλη από οθόνες.
Πηγή: New York Times